Affiliate marketing management voor retailers

Affiliate marketing is in de loop der jaren een steeds belangrijker kanaal geworden voor retailers om sales en traffic te genereren. Het kan retailers (adverteerders) helpen met brand awareness, hun (wereldwijde) bereik en het doen toenemen van sales. Affiliate marketing is daarbij ook nog eens relatief goedkoop, gezien affiliates werken op basis van no cure no pay. Oftewel; geen sale, geen commissie.

De invloed van affiliates in overweging genomen, lijkt het voor retailers goed om dit kanaal in hun online strategie mee te nemen. Wanneer je hier toe overgaat is het belangrijk om goede banden te creëren en onderhouden in de branche. Wanneer affiliates gemotiveerd worden om je producten actief te promoten en ze daar ook de middelen toe krijgen dan zou het goed kunnen dat je een boost in je sales te zien zal krijgen.

Voor retailers is het goed om hierbij het Pareto-principe in het achterhoofd te houden. Voor affiliates is dit overigens ook van belang. Onder andere met het segmenteren van je affiliates. Voor veel retailers en adverteerders zal het bekend voorkomen als we zeggen dat 80% van de sales worden gegenereerd door 20% van de affiliates. Juist daarom is het wijs om je affiliates onder te verdelen in verschillende groepen, met verschillende prioriteiten.

Verschillende segmenten

Juist vanwege het bovenstaande Pareto-principe is het interessant om maatwerk per affiliate / segment te leveren. Er zullen kleinere, gemiddelde en de grote affiliates zijn. De kleinere affiliates zullen een geringe of in ieder geval onvoorspelbare omzet voor je genereren. Houd daar dan ook rekening mee met je tijd. Laat het niet meer kosten dan het oplevert maar ondersteun ze wel en help ze, waar mogelijk, groeien. De goodwill kan je later goed van pas komen.

De affiliates in het middensegment zullen je meer en een constantere omzet opleveren en ‘verdienen’ daardoor ook meer aandacht. Daarbij hebben deze ook meer potentieel omdat ze al een stapje verder zijn. De stap van kleine naar gemiddelde affiliate is de moeilijkste hindernis die er te nemen is.

De affiliate in het middensegment is de kinderschoenen ontgroeid en kan er veel tijd in stoppen en kent inmiddels het potentieel van de online wereld. Zorg dat je meer focus bij deze affiliates neerlegt en voorzie ze van tips uit eerdere ‘succes cases’ om hun potentieel verder te benutten en omzet te vergroten.

Belangrijkste groep moet qua focus echter die 20% topaffiliates zijn. Zij kunnen strategisch gezien erg belangrijk zijn, dan wel vanwege grote ledenbestanden, trouwe bezoekers dan wel naamsbekendheid. Zorg voor een goede relatie (wederzijdse investering natuurlijk) en houd ze geïnteresseerd en gemotiveerd om juist jou te promoten. Denk aan het beschikbaar stellen van exclusieve acties, content enzovoorts.

Zorg dat je het affiliate model begrijpt

Affiliates proberen jouw business te begrijpen en er ligt vanuit hen ook de verwachting dat een retailer zich in het affiliate kanaal verdiept. Duik er dan ook in voordat je actief contact opneemt met affiliates. Zonder enige kennis een gesprek aanknopen kan snel tot miscommunicatie leiden. Meer over affiliate marketing vind je bijvoorbeeld hier en op het Shopify Blog.

Neem de moeite om een website te doorlopen, vragen te stellen en te luisteren voor je gaat onderhandelen over voorwaarden. Als jij de affiliate kan wijzen op de voordelen van het promoten van jouw product aan hun publiek, dan pak je makkelijker de aandacht van de affiliate. Dit zorgt voor een prettigere start van wat een win-win relatie voor beiden kan zijn.

Voorzie ze vervolgens van up-to-date media (links, banners, landingspagina’s) die hen kan helpen bij het actief promoten van jouw producten. Daarnaast valt er te denken additionele informatie zoals bv. persberichten, wat hen weer kan helpen bij het begrijpen van jouw product, merk en het publiek dat je zou willen bereiken.

Voor affiliates is het interessant om ‘on top of mind’ te zijn bij de retailers, andersom zou dit hetzelfde moeten zijn. Overweeg daarom een maandelijkse nieuwsbrief en updates naar je affiliates met bijvoorbeeld nieuwe promoties, productinnovaties etc. Zorg dat je actief blijft samenwerken, zo kun je samen verder groeien. Jij kan een affiliate bijvoorbeeld helpen in het ene land, waar de affiliate in het andere land jou weer kan helpen omdat hun bereik daar vele malen groter is. Deze wisselwerking kan voor beiden dus gunstig zijn.

Communicatie

Ga aan de hand van de aanmeldingen voor je programma eens rustig door potentiële publishers heen. Zoek contact met de affiliates die je toe laat tot je programma. Zorg er voor dat de contactgegevens van je affiliate manager bij de affiliates klaarligt en voorzie ze, waar nodig, van enkele tips om van start te gaan. Voeg ze toe tot de partnernieuwsbrief en probeer altijd op korte termijn de vragen die ze neerleggen, te beantwoorden. Dit is een hele simpele manier om aan te geven dat je de samenwerking op prijs stelt en is goed voor de motivatie van de publisher.

Affiliates zijn niet alleen voor zichzelf aan het werk, ook voor jou. Zorg daarom dat je, waar je kan, ondersteunt en snel antwoord. Plan maandelijkse calls/meetings met de grote affiliates over de ontwikkelingen en aankomende promoties/seizoenen. Deel ervaringen en knelpunten, dergelijk overleg kan beiden verder helpen. Zie samen verder te komen door de best converterende banners in te zetten en wederzijds suggesties voor optimalisatie te doen. Wisselwerking is key. Houd verder ruimte voor discussie; dit zal de creativiteit en daarmee vaak de brand awareness en sales ten goede komen.

Denk verder eens aan opzetten van events. Dit zal leiden tot betere relaties en inzichten en dus tot een gemeenschappelijke leercurve voor jou en je affiliates.

Houd je affiliates gemotiveerd

Dit is één van de moeilijkste facetten in affiliate marketing. Er moet een natuurlijke wisselwerking zijn waardoor affiliates aan het werk willen blijven voor jouw brand/shop/merk en actief blijven promoten. Verbondenheid met het product kan daarbij van belang zijn maar ook de likeabililty van een affiliate manager en de onderlinge band zal hierbij meespelen. Wat kan werken zijn bijvoorbeeld incentives; beloon de affiliates die het snelst groeien of de meeste omzet doen met bijvoorbeeld een hogere commissie of bijvoorbeeld een fixed fee bonus. Maken zij meer omzet, dan maak jij meer omzet.

Dit helpt je ook met het identificeren van affiliates die het hoogste potentieel hebben om door te groeien. Een optie is een gestructureerd beloningssysteem op te zetten. Dit doe je bijvoorbeeld door bij 100 sales per maand 4% commissie te bieden, bij 150 sales door te trekken naar de 8%. Laat de commissie waar mogelijk mee groeien met het aantal sales. Ook simpelweg het uitspreken van waardering t.o.v. prestaties kan helpen bij het gemotiveerd houden van je partners.

Maak beloftes waar

Zorg ervoor dat je alleen realistische afspraken maakt met je partners en affiliates. Transparantie, communicatie en vertrouwen is van groot belang. Eis dit ook van je affiliates, want uiteindelijk zijn alle partijen gebaat bij een eerlijke transparante markt. Kan je niet voldoen aan toezeggingen door onverwachte factoren, communiceer dit dan ook tijdig en licht het één en ander toe. Eerlijkheid wordt gewaardeerd en zal ook onderlinge band bevorderen. Affiliate marketing gaat tenslotte grotendeels om goede relaties.

Wees ondersteunend, houd de activiteiten van je affiliates in de gaten en zorg dat je de banden met de grote affiliates kort houdt. Door de onderlinge banden goed te onderhouden vinden zij het prettig om met jou te werken waardoor ze net wat meer voor jou door het vuur gaan dan voor je concurrenten.

Bij Quicksprout.com vind je een uitgebreide gids in infographics over starten met affiliate marketing, en ook het hele online marketing segment.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>