M-commerce; gaat het snel genoeg?

Er wordt de laatste jaren vaak geschreven over m-commerce en er zijn veel interessante onderzoeken te vinden over dit segment. De verwachting is steevast ook dat mobile commerce – in combinatie met social commerce – binnen enkele jaren voor de meeste conversie gaat zorgen. De echte conversie en verkoop vindt vooralsnog echter plaats via de desktops en laptops. De consument die crossmediaal shopt – de zoektocht begint vaak met de smartphone – haakt vaak af voor de check-out, om de aankoop in een later stadium via de desktop te voltooien.

Daarvoor kunnen we diverse oorzaken bedenken. Denk maar aan de talrijke betalingsmogelijkheden als; iDEAL, PayPal, Credit card en straks ook Apple Pay (2016) en Android Pay. Waarbij iDEAL met 31% -sinds vorig jaar- in Nederland het populairste is voor de smartphone. Daarnaast blijkt dat veel consumenten de veiligheid van de mobiele verbinding niet geheel vertrouwen en ervaren ze ook het kleinere scherm als een beperking in de gebruiksvriendelijkheid -in een check-out omgeving. Het kan ook zomaar zijn dat m-commerce gewoon tijd nodig heeft voor alle betrokken partijen om echt volledig omarmd te worden als echt saleskanon. De techniek is er al, of is in elk geval zeer dichtbij, dus wat houdt het tegen? Gaat het snel genoeg? De voorspellingen zijn soms wat tegenstrijdig. Uit onderzoek blijkt dat de relatieve groei name geldt voor landen in Azië en het Midden-Oosten. De populaire Indiase etailer Myntra is per 1 mei zelfs definitief gestopt met de reguliere webshop en de aankopen gaan alleen nog maar via de app. Wanneer dit een succes is, gaat het moederbedrijf Flipkart het voorbeeld volgen. De vraag rijst, wanneer de eerste Nederlandse webshops gaan volgen en hoever zitten we daarvan af?

First things first; feiten!

M-commerce zit duidelijk in de lift en groeit jaarlijks enorm (het afgelopen jaar met 79,9% gegroeid in Nederland). Ook zit er een stijging in de grootte van de aankopen. Dat het percentueel ook harder stijgt dan de totale e-commerce branche is geen verrassing. Voor we echter alle alarmbellen af laten gaan en de volledige webshops mobile first gaan inrichten, is er een kleine kanttekening. Groeimarges zeggen uiteraard niet alles en het gaat uiteindelijk om het totale plaatje en het uiteindelijke marktaandeel.

Voorspeld wordt, dat de Nederlandse consument – in 2015 – 18,3% van alle online aankopen via de smartphone of tablet doet. Hier staat tegenover dat 81,7% van de aankopen dus via laptop’s en PC’s plaatsvindt. Dit zou betekenen dat deze is gedaald ten opzichte van 2014, waarbij de online bestedingen via PC’s nog 88,8% was. PC’s blijven dus behoorlijk dominant m.b.t. de uiteindelijke sale binnen het crossmediale traject dat de consument aflegt. Een onderzoek van IPSOS (in opdracht van PayPal) wijst uit dat de m-commerce industrie in 2016 meer dan 3 miljard euro waard is, tegenover 13,6 miljard van de totale e-commerce. Opvallend, wanneer je bedenkt dat 44,4% van de bezoekers van een webshop, binnenkomt via de smartphone of tablet.

Altijd online

De consument anno 2015 is niet van het internet te slaan en de manier waarop wordt via diverse onderzoeken ook steeds duidelijker. Voordat de consument een uiteindelijke aankoop doet, is er al een aantal keren geswitched tussen smartphone, tablet en pc. Het gedrag van de consument zou op het moment alsvolgt omschreven kunnen worden: De zoektocht en oriëntatie (reviews, beste deals, productinformatie) vindt plaats aan het begin van de dag op de smartphone en de uiteindelijke conversie (later op de dag) gaat via de tablet en pc. In een later stadium zou je zelfs nog rekening kunnen houden met de opmars van de wearables.

Techniek

Voor affiliates is informatie en nauwkeurige tracking essentieel. Het kan zomaar zijn dat de consument in eerste instantie met de smartphone via hun kanaal doorverwezen is naar het product, later via een ander apparaat tot conversie (of aankoop) is overgegaan en de affiliate hier niks van terug zou zien. Dit artikel gaat hier nader op in. Voor affiliates is technische innovatie essentieel wil de consument meer aankopen gaan doen met de smartphone.

Wat bieden we de mobiele gebruiker?

De veeleisende consument verwacht tijdens het mobiel shoppen veel meer op het gebied van veiligheid, usability/design en snelheid (website, bezorging en uitchecken). Nu geldt voor veel online retailers dat zij hiermee nog min of meer achter de feiten aanlopen in het aanbieden van een optimale ervaring. Ook andere externe factoren spelen een rol. Aannemelijk is dat de consument moeite heeft met het inschatten van de risico’s, de veiligheid en het gemak waarmee zij via hun mobiele apparaat kunnen betalen. Voor webshops is het ook de vraag welke betalingsmethode zij de klanten moeten aanbieden. De limieten van het kleine scherm speelt nog steeds een grote rol in de aarzeling van de gebruikers, deze eindeloos redesignen doet wellicht afbreuk aan de ervaring. Dat verklaart ook deels waarom de conversie vanaf tablet’s naar verhouding hoger ligt. Het biedt de gebruiker meer overzicht.

Toch heeft de smartphone in potentie misschien wel meer waarde voor de online retailers. Met name op het gebied van tracking, targetting en een persoonlijke shopping ervaring.

De Aziatische consument gaat wél voluit voor mobiel?asia-mobile

In het artikel van “Zeven lessen die we geleerd hebben bij uitbreiding naar Zuid-Oost Azië”, gaven wij al aan dat desktop in Azië voor een groot deel is overgeslagen. Er is een enorme hoeveelheid mobile-first gebruikers en voor veel landen betekent die hoge penetratie van smartphones dan ook een boost voor de m-commerce. Dat de e-commerce zo nadrukkelijk gedreven wordt door mobiel, heeft waarschijnlijk ook deels te maken met de voordeligheid van smartphone’s en tablet’s, ten opzichte van pc’s en laptops. Dat Azië zelfs -en dan met name China- (straks) leidend zijn binnen de m-commerce is zeer goed denkbaar, ook op het gebied van social commerce. Zo is WeChat -een native mobiele app- een platform geworden waarbij de consument in principe de app geen moment hoeft te verlaten. ‘Tijdens’ de sociale activiteiten kan er gerust een aankoop gedaan worden binnen WeChat, bijvoorbeeld op aanbevelen van vrienden.

Definitieve doorbraak?

Vooralsnog blijven er dus diverse vragen onbeantwoord blijft de vraag spelen: Doen we over 5 jaar daadwerkelijk 80% van onze aankopen doen via de mobiel? Mocht dit daadwerkelijk het geval zijn, welke partij gaat hier leidend in zijn? Is het denkbaar dat we tegen die tijd de eerste Europese of Nederlandse webshops gaan zien waarbij de consument enkel de aankopen gaan doen via de app. En wat gaan deze ontwikkelingen veranderen voor -bijvoorbeeld- de affiliates?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>