Die onvermijdelijke ‘koopknop’ van Google

Dat Google de strijd aan wil gaan met shopping concurrenten als Amazon was al langer duidelijk en dat Amazon tot nu toe de betere shoppingervaring biedt, ook. Nu is inmiddels ook bevestigd dat Google met een directe koopbutton komt. Wat zijn nu in het kort de voordelen en nadelen voor alle betrokken partijen?

Meer conversie!

Hoe meer we verkopen, hoe beter, nietwaar? De route van een zoekopdracht naar aankoop wordt aanzienlijk verkort en over het algemeen betekent dit dus een hogere conversie. Retailers en webshops verkopen dus meer artikelen, zeker via mobiel. De user experience benaderd die van Amazon, aangezien veel gebruikers al op een één of andere wijze al eens betaald heeft via Google’s bekende manier van online betalen.

De traditionele retailers hebben in theorie zelfs geen webshop omgeving meer nodig en kunnen simpelweg hun producten doorgeven aan Google Shopping. Dit bespaard een hoop (kleinere) retailers de kosten en zorgen van een eigen gebruiksvriendelijke – mobile ready – webshop.

Downsides

Er zijn uiteraard ook zwaarwegende nadelen te bedenken. De online retailers kunnen zich moeilijker gaan onderscheiden in merkbeleving, want het proces van de aankoop blijft binnen Google’s eigen kanaal. Het onderscheiden in het verzorgen van een beter verkoopproces dan de concurrentie gaat ook (deels) verloren. Een gevolg hiervan is dat de gebruiker niet meer van de verkoper is. Ook de mogelijkheid om voor ‘upselling’ wordt beperkt, want hoe weet de gebruiker de aanverwante producten te vinden die de verkoper nog meer verkoopt? Of waardevolle productinformatie die de klant over kan halen om toch tot aankoop over te gaan.

De interactie met je merk gaat dus verloren.

Google Wallet

Er is hoop dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen. Het gebruik van het in 2011 geintroduceerde Google Wallet neemt ook maar mondjesmaat toe en loopt – in vergelijking met bijvoorbeeld Apple Pay – nog ver achter. Dus niet elk initiatief van de zoekgigant is een game changer binnen de e-commerce.

Wat zijn jullie verwachtingen van Google’s onvermijdelijke koopknop?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>