Social sells

Social commerce groeit en nu is het al duidelijk dat social media als verkoopkanaal voor iedere retailer, zowel online als offline, onmisbaar gaat worden. Social media als Facebook, Pinterest, Twitter en Instagram zijn meer dan ooit gefocust op e-commerce en het faciliteren van verkoop, mobiel betalen en conversie. Instagram gaat ook aan de slag met het doorontwikkelen van het eigen advertentie platform voor bedrijven (klein en groot), maar zal (voor alsnog) voornamelijk social blijven. De grens van e-commerce platform of community zou bij Pinterest al voor een groot deel vervagen met aangekondigde Buyable Pins. Pinterest – dat momenteel zo’n 70 miljoen geregistreerde gebruikers heeft – waarvan er naar schatting zo’n 20 tot 30 miljoen echt actief zijn. Veel van deze actieve gebruikers gebruiken Pinterest niet alleen voor inspiratie, maar ook oriëntatie en de statistieken laten zien dat zij zich ook vaak in de welbekende beslissingsfase bevinden. 

Het verdienmodel zal vooralsnog niet op basis van commissie zijn, maar wel worden er meer inkomsten verwacht door retailers de mogelijkheid te bieden om van hun items een promoted pin te maken. Een deel van de bloggers en affiliate marketeers die voorheen zo blij waren met Pinterest en – in zekere mate – ook hebben bijgedragen aan het succes van het platform, voelden zich al wat bedonderd door de nieuwe strategie begin dit jaar.

Niettemin een begrijpelijke zet vanuit Pinterest allereerst de spammy en gebroken links te bannen. Het staat al jarenlang bekend als een platform met zeer veel potentie en toch kent het ook een zwaktes als het echt een grote eCommerce-speler wil worden. Pinterest heeft geen betrouwbare reputatie als verkoopkanaal of plek waar je als consument direct een aankoop doet. Gebruikers kunnen niet direct productbeoordelingen of reviews vinden van de verkoper. Ook moeten de retailers uit zichzelf de buyable pins toevoegen aan hun pagina’s, wat weer voor verwarring kan zorgen bij de gebruikers. De ene retailer doet het wel, de ander niet, dus op welk moment kan je er als consument vanuit gaan dat je een item kan kopen? Deze teleurstelling kan in theorie ten koste gaan van de user experience.

Een taak weggelegd voor affiliates?

Veel affiliate bloggers, affiliate marketeers lieten zich al negatief uit over het verbieden van affiliate-links en je vraagt je af of Pinterest hier goed aan doet. Een grote groep hiervan hadden in de loop der jaren toch een flinke schare volgers, pins opgebouwd en mede verantwoordelijk voor het succes van Pinterest. Mogelijk ziet Pinterest ook in dat modebloggers, foodies en andere social influencers nog steeds van grote waarde kunnen zijn binnen een succesvolle strategie als social verkoopkanaal. Een affiliate programma, waarbij deze bloggers, affiliates en social influencers aangemoedigd worden om – tegen een vergoeding – buyable pins in hun boards op te nemen zou een mooie oplossing kunnen zijn. Mogelijk gaat dit buiten het affiliate netwerk om. Het liefst ziet Pinterest namelijk dat de zogeheten curators in direct contact staan met merken en retailers.

Voor veel ontwikkelingen is het nog af te wachten en het is ook nog de vraag welk netwerk echt succes gaat boeken op het gebied van social commerce.

1 reactie

  1. 1

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>