Facebook: Van engagement naar performance

Facebook heeft voor de komende weken een update aangekondigd over de manier waarop zij voortaan de cost-per-click doorberekenen aan adverteerders. De zogenoemde engagement wordt gescheiden van de performance, waar dit voorheen op dezelfde (kosten)stapel terecht kwam. Met engagement moet je denken aan een like, share, reactie en “lees verder”. Deze social clicks worden in de nieuwe cpc niet meer meegenomen of gemeten. Hiermee volgt Facebook het voorbeeld van Twitter, dat vorig jaar met een soortgelijk CPC-model kwam, waardoor bijvoorbeeld ‘favorits’ niet meer berekend worden. Goed nieuws dus voor alle performance-driven campagnes!

Facebook-def cpc

Bron: Facebook for Business

Adverteerders zijn met de nieuwe definitie van CPC beter in staat om de gebruiker te volgen als hij of zij Facebook’s advertenties heeft verlaten naar een andere app of website. Denk aan de call-to action, buy now of het bekijken van een video op een site zelf. De click-through rates zullen hierdoor uiteraard op het eerste gezicht lager uitvallen en de CPC hoger, maar je betaalt daarentegen niet meer voor likes, reacties en gedeelde posts.

Het nut van likes?

Deze update sluit aan bij de strategie van Facebook om de metingen relevanter te maken en meer gebaseerd op de daadwerkelijke conversie van een advertentie. Voor de ‘waardering’ zullen de social clicks relevant blijven en aangeven hoe waardevol de content. Voor de rest dient het niet echt een doel om het effect van een boodschap te meten.

 

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.