Relevante content: schrijven voor Google in 2015 en daarna

Er wordt ontzettend veel geschreven over het belang van content – en in deze context bedoel ik daar vooral tekst mee – voor de vindbaarheid van een webpagina in Google. Veel van die informatie is vaag en algemeen. Er wordt veel nagepraat en we weten allemaal inmiddels wel een beetje de basics. Nee, je moet je teksten niet volstoppen met keywords en nee, je moet niet krampachtig linken naar content met een commercieel doel. Je moet echter wel meerwaarde creëren voor de gebruiker. Maar wat is dat eigenlijk? Wat houdt dat in? Het is zo makkelijk geschreven “meerwaarde voor de lezer” en “toegevoegde waarde”. Maar eigenlijk weet je bij het lezen van dergelijke termen nog helemaal niets. Hoe kunnen we dit concreter maken?

Je wint al een hoop door jezelf in de schoenen van je bezoeker te plaatsen – en dat is iets waar je best even de tijd voor mag nemen. Je bezoeker is slimmer, maar ook luier, dan je in eerste instantie geneigd bent te denken. Wat jij interessant vindt en waar jij probleemloos 500 woorden over aaneen kunt schrijven, daar haken de meeste lezers op af. Afhankelijk van de doelgroep en het onderwerp, althans. Wil dat zeggen dat 500 woorden altijd te lang is? Zeker niet. Je wint veel met een aantrekkelijke opbouw en presentatie van de content. En zoals gezegd speelt de specifieke casus ook mee. Zo zal iemand die van plan is een nieuwe auto te kopen graag een tekst van 500 woorden lezen over de auto die hij of zij van plan is te kopen. Maar in de meeste gevallen is de doelgroep algemener en de intentie onzekerder.

Een tekst met meerwaarde is dus in elke situatie anders. Daarbij is het belangrijk dat je Google ook een beetje loslaat. Ja, het is belangrijk om een goede keyword density te hebben en zelfs nóg belangrijker om te variëren in keywordgebruik met synoniemen, meervoud en zo mogelijk verschillende tijden, maar dat is relatief eenvoudig. Beperk je creatieve energie daar niet toe. Als je je houdt aan deze basisregels kun je Google even laten voor wat het is en een tekst schrijven die perfect op je lezer is afgestemd. En vergis je niet: daarmee vergroot je de kans om positief beoordeeld te worden in het Google-algoritme, waarin de mate (tijdsduur) waarin je de aandacht van de lezer weet vast te houden steeds belangrijker wordt.

Misverstanden over het schrijven voor Google

Tekstschrijvers en SEO-copywriters worden door de leek als SEO-magiërs beschouwd. Ten dele ook omdat schrijvers zelf belang hebben bij het in stand houden van deze mythe. Als iedereen gelooft dat een paar goede teksten een website in een handomdraai goed vindbaar gaan maken, dan staat iedereen bij hen in de rij om hun diensten af te nemen. De werkelijkheid is echter genuanceerder dan dit.

In de begindagen van SEO was schrijven voor Google een begrip. Hoewel ook al algemeen geformuleerd, suggereert dit nadrukkelijk dat je, door op een bepaalde manier te schrijven, hoog kunt scoren binnen Google. Content is slechts een van de pijlers onder een goede vindbaarheid. Dat goede content wel een absolute voorwaarde is van vindbaarheid, maar dat je er absoluut nog niet bent met alleen maar goede content. Daar komt nog eens bij dat content zelf veel breder geworden is. In de context van dit artikel spreken we vooral over tekstuele content, maar iedereen snapt dat illustraties, videocontent en ook de interactie met sociale mediakanalen veel belangrijker zijn geworden. Zo is tekst maar een radertje in een alsmaar groeiend netwerk. En zoals bij elk netwerk en elk systeem hoeft er maar één radertje niet goed te functioneren om het hele systeem te doen vastlopen. Is schrijven voor Google dan definitief verleden tijd? Een hardnekkige mythe uit het verleden waarvan copywriters in het heden nog gretig gebruikmaken?

Wie goed gelezen heeft, weet dat het nog steeds prima mogelijk – en zelfs noodzakelijk – is om te schrijven voor Google. Al moet dit niet te letterlijk genomen worden. Het algoritme van Google en de behoeften van de natuurlijke, menselijke lezer convergeren langzaamaan. Dat is heel erg mooi, want het maakt een einde aan het schizofrene gebruik dat een online tekst als het ware voor twee doelgroepen geschreven wordt: voor Google en voor de menselijke lezer. Ook in de letterlijke zin bestaat schrijven voor Google nog steeds. De mantra dat Google niet meer om de tuin te leiden is, wordt vooral door Google zelf gepredikt en gretig herhaald door marketinggoeroes. Het is moeilijker dan voorheen en vooral ook subtieler, maar het Google-algoritme is nog steeds mechanisch, en afhankelijk van bepaalde triggers en input.

Het is dus prima mogelijk een tekst te schrijven die vrijwel naadloos aansluit op de eisen van Google, zonder dat de content in de ogen van de bezoeker heel hoogwaardig is. Wordt deze content ook nog eens ondersteund door goede en relevante backlinks, en is de pagina onderdeel van een goed functionerende website met voldoende snelheid, actualiteit, variatie en sociale media, dan kan er zomaar hoge ogen mee worden gegooid. Ook nu nog. Er is echter een belangrijk criterium van hoogwaardige content dat niet geïmiteerd kan worden: daadwerkelijke interesse van bezoekers. Het aantal bezoekers en de lengte van hun bezoek zijn nou eenmaal belangrijk bij het bepalen van de kwaliteit van de content. Heb je weinig natuurlijke bezoekers, dan zal je het op termijn toch afleggen tegen écht hoogwaardige content. Beter doe je het dus in één keer goed. Goede content is ook veel leuker om te maken, toch?

1 reactie

  1. 1

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>