Door middel van affiliates je klantendatabase laten groeien

Het blijft altijd een voortslepende discussie, in hoeverre affiliates kunnen zorgen voor nieuwe klanten. Toch mag het niet onderschat worden hoeveel affiliates bijdragen aan het leveren van nieuwe klanten voor je merk/winkel. Door het aantrekken van nieuwe klanten creëer je waarde die veel verder strekt dan de waarde van de initiële aankoop. De verkoper/webwinkel heeft namelijk na de eerste sale toegang tot meer user data om te remarketten en opvolgende sales en conversies aan te moedigen. Het is te makkelijk om te denken dat je affiliate programma constant nieuwe bezoekers aantrekt maar met een paar eenvoudige wijzigingen van je affiliate-programma kan je de database voor nieuwe bezoekers aanzienlijk laten groeien.

Tracking op orde

Alles inzichtelijk krijgen is de basis, het heeft niet heel veel zin om met andere stappen te beginnen alvorens dit op orde is. Zorg dat inzichtelijk wordt wat nieuwe en wat bestaande klanten zijn. Lijkt voor de hand liggen maar er wordt nog te vaak overheen gekeken. Als je je nieuwe klanten niet weet uit te filteren, dan kan je de waarde van je inspanningen moeilijk concreet maken.

Dan moet er een waarde worden toegekend aan bijvoorbeeld ‘wie kwalificeert er als nieuwe klant’. Dit verschilt per branche; in fashion of fast food kun je stellen bijvoorbeeld dat iemand als nieuwe klant kwalificeert als ze een half jaar geen bestelling hebben geplaatst, terwijl dit bij bijvoorbeeld een zorgverzekering kant noch wal zou raken.

Commissies aanpassen op nieuwe klanten

Als de tracking op orde is en alles goed valt te meten, is het goed om te kijken naar je commissies. Als je echt een focus op nieuwe klanten hebt (naast hopelijk op zo veel mogelijk conversies) zorg dan ook dat je affiliates zich hier op focussen; splits je commissies in een standaard commissie en een nieuwe klanten commissie waar je aan nieuwe klanten een hogere waarde toekent. Affiliates zullen meer focus leggen op het werven van nieuwe bezoekers omdat ook zij hun omzet graag omhoog zien gaan, zo krijgt je product/brand wellicht meer visibility voor nieuwe bezoekers op de website van de affiliate.

Incentives richting nieuwe klanten

Je komt er niet onderuit dat jouw merk tezamen met vele andere merken op een affiliate site staat vermeld en dat bezoekers toch altijd graag de beste deals willen. Zet exclusieve codes op en speel met commissies bij die specifieke affiliates die je waarschijnlijk extra exposure en visibility willen geven in ruil daarvoor en die die nieuwe klanten voor je genereren. Met deze extra exposure val je op en grijp je de aandacht van de consumenten die nog onbekend zijn met je merk/product.

Breed scala aan affiliates

Hoewel een goede relatie met je affiliates de basis is tot succes in dit kanaal betaalt het zich ook uit wanneer je zeker stelt dat je je programma breed uitzet, al helemaal als je naarstig zoekt naar nieuwe klanten. Het aanbod van affiliates is diverser dan ooit en velen hebben een eigen doelgroep van bezoekers en verschillende methoden om hun publiek te bereiken.

Door gebruik te maken van een breed scala aan affiliates kan je de zichtbaarheid van je merk/product verder optimaliseren onder de bezoekers van de affiliates. Een cashback site zal je merk voorschotelen aan een groot publiek shoppers terwijl een niche blog die gespecificeerd is op jouw sector, je merk zichtbaarheid biedt onder lezers die reeds geïnteresseerd zijn in een dergelijk product en de alternatieven daarvan. Beiden kunnen zodoende bijdragen bij het vergaren van nieuwe klanten.

Zet breed in, maak gebruik van incentives voor nieuwe klanten, incentives voor affiliates en krijg allereerst je tracking op orde zodat je nieuwe klanten kan identificeren.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.