Black Friday nog altijd flink in de lift

Nu het strooigoed weer uit de schappen is en de etalages schitteren van al het kerstgeweld, lijkt het alsof het Black Friday weekend nooit heeft plaatsgevonden. Niets is echter minder waar, onze Goedheiligman uit Spanje en de Kerstman bemerken dat de aandacht in aanloop naar hun feestdag(en) steeds meer wordt afgepakt door het fenomeen Black Friday. Ook dit jaar was niet anders, opnieuw is er een aanzienlijke groei in verkopen te zien.

Wereldwijd blijft het fenomeen Black Friday jaar-op-jaar exponentieel groeien, binnen de markten van affiliate marketingnetwerk zanox met een forse conversieratio van 3% van klik naar sale. Dit heeft geleid tot 750 transacties per minuut en een omzetgroeipercentage van +55% (in vergelijking met 2014)in de hele zanox groep. In de VS markt openen winkels op Black Friday al om 05.00 uur hun deuren, waarbij klanten vaak al uren buiten staan te wachten om een van de extreem afgeprijsde koopjes te bemachtigen. Maar buiten haar land van oorsprong is duidelijk te zien dat er een verschuiving in het consumentengedrag heeft plaatsgevonden; Black Friday is inmiddels  alom gevestigd als ‘het’ online sales event, dat het begin betekent van een vierdaags shoppingweekend dat eindigt met Cyber Monday.
Op Black Friday vorig jaar werden het aantal sales in het zanox netwerk verdubbeld in vergelijking met het voorgaande jaar, waarmee bewezen werd dat het retail fenomeen maar al te duidelijk zijn weg in de mondiale online advertising industrie heeft gevonden. Onze recente whitepaper onthulde echter dat er per land afzonderlijk wel degelijk grote verschillen waren. Landen die meer in lijn liggen met de VS, zoals Brazilië, toonden een toename in sales tot aan 20% vergeleken met een gemiddelde dag in de feestdagenperiode, terwijl andere markten een lichte terughoudendheid toonden.

Black Friday in de Benelux
Tijdens Black Friday zag marketingnetwerk zanox Benelux het aantal sales via haar netwerk ook explosief groeien. Hierop heeft zij de afgelopen week de verkoopresultaten van het Black Friday weekend voor haar Nederlandse markt in kaart gebracht en de conclusie luidt: Black Friday groeit onverminderd door in populariteit.
Elise Takkenberg, campaign assistant bij zanox, denkt dat dit komt door timing en doordat het fenomeen steeds meer online retailers bereikt: “We merken dat er in de Benelux steeds meer awareness is rondom Black Friday en Cyber Monday, zowel vanuit publishers als adverteerders. Ook zijn er veel adverteerders (ruim een kwart) die Black Friday campagnes doortrekken tot aan Cyber Monday. Dit zorgt voor een zeer gunstige pre-Kerst en -Sinterklaas periode waarin retailers enorm uit kunnen pakken.

Van de industrieën waarin zanox Benelux actief is, hebben vooral de fashion- en elektronicabranche geprofiteerd van de aanbiedingengekte. Dit heeft deels te maken met het feit dat – net als vorig jaar – vooral Nederlandse adverteerders uit deze twee branches deelnemen aan de Amerikaanse shoppingtraditie.

Black Friday steeds populairder
In Nederland doen vooral webwinkels mee aan deze dag met speciale Black Friday-aanbiedingen.  In het zanox netwerk had bijna de helft (47%) van de Nederlandse adverteerders een Black Friday actie, waarmee een groei van +120% in sales werd gerealiseerd ten opzichte van het jaar 2014. Wanneer dit vergeleken wordt met vrijdag 20 november – een normale vrijdag – dan is er zelfs sprake van een uplift van +194% in het aantal sales.  De meeste van deze verkopen komen op naam van de fashion- en elektronicabranche, 76% van het aantal verkopen werd bij een fashionretailer gedaan en 24% van het totaal bij een elektronicaretailer.
Dat deze twee branches domineren is zo gek nog niet, binnen de fashion- en elektronicamarkt wordt het fenomeen al tijden als actieperiode na Thanksgiving gebruikt. Om mee te concurreren groeit het aantal participerende retailers in deze branches dan ook veel rapper dan in andere. En hier plukken ze de vruchten van. Zo zegt ook Linda Mels, Online Marketing Specialist van OTTO: “Dit jaar konden we niet achterblijven en hebben we met Black Friday een aantrekkelijke kortingsactie ingezet. Dit bleek een enorm succes.”

 

Cyber Monday levert iets in
Cyber Monday is de dag waarop na het weekend online veel ‘laatste kans’ aanbiedingen worden gedaan. Er worden nóg hogere kortingen gegeven om onder andere van de restvoorraden van Black Friday en het weekend af te komen. Ook dit jaar was het aantal sales in Nederland op Cyber Monday hoger dan op Black Friday, echter groeit Cyber Monday minder hard dan zijn vrijdagse tegenhanger. Hoewel er een recordaantal sales plaatsvond op de maandag, is dit ‘slechts’ een groei van +33% ten opzichte van Cyber Monday 2014. Dit is onder andere te wijten aan het aantal adverteerders dat dit jaar met een aanbieding kwam op maandag, 30% van de adverteerders in het zanox netwerk hadden een Cyber Monday-actie.  In Nederland zien we dan ook dat online retailers steeds meer de voorkeur geven aan de vrijdag om te stunten, dat laat de 47% van adverteerders zien dat participeerde aan Black Friday.
Ook op Cyber Monday werden verreweg de meeste sales gerealiseerd in de fashion- en elektronicabranche.  De fashionbranche is zelfs goed voor 91% van de verkopen, de elektronicabranche mag de overige 9% op zijn naam schrijven.  De afname in populariteit van Cyber Monday wordt ook aangetoond in de vergelijking met – een week eerder – maandag 23 november, er is sprake van een geringe uplift in sales van 14%.

Cyber Weekend
Tegenwoordig wordt het tussenliggende weekend, omgedoopt tot ‘Cyber Weekend’, eveneens gebruikt om een aanbiedingscampagne aan te koppelen. Dit is een vernuftige wijze om de actiedagen Black Friday en Cyber Monday naar elkaar toe te trekken en in een vierdaagse periode nog meer verkopen te genereren.  Een kwart van de Nederlandse adverteerders in het zanox netwerk paste deze strategie vorige week toe en zorgden voor een verkoopstijging  van 40% in vergelijking met het Cyber Weekend van vorig jaar.

Niet geheel verrassend verdeelden de fashion- (80%) en elektronicabranche (20%) ook op de weekenddagen de verkopen. Het aantal sales in het Cyber Weekend lag 40% hoger dan het weekend ervoor.  Robin Gerrits, Online Traffic Manager, Hunkemöller: “In samenwerking met zanox heeft Hunkemöller zeer goede resultaten mogen realiseren tijdens Black Friday en Cyber Monday. Door de toenemende populariteit voor beide dagen zagen we een forse groei in de online sales en hebben we voor ons Affiliate kanaal het beste weekend ooit gehad!”

Infographic Black Friday Benelux
De infographic toont de impact die Black Friday en Cyber Monday hadden in de Benelux markt van zanox. Het overzicht geeft bovendien inzicht in hoe de verschillende device typen het aantal sales gedurende de dag hebben gestimuleerd.

Op zowel Black Friday als Cyber Monday zien we dat de piek in sales op alle device typen in de avond is. Hierbij volgen de devices elkaar op op Black Friday: om 20.00 uur kent de desktop zijn piek, om 21.00 uur de tablet en om 22.00 uur de smartphone. Interessant genoeg zien we eenzelfde patroon niet op Cyber Monday. Alle devices performen het beste om 21.00 uur ‘s avonds. Dit leidt tot de aanname dat – in tegenstelling tot andere marketen – consumenten in de Benelux vooral wachten tot de avond om de beste deals in de wacht te slepen. Ook dit is het geval op Cyber Monday, waarbij waarschijnlijk is dat  shoppers van de laatste mogelijkheid gebruik willen maken om toe te geven aan het aanbiedingenweekend.

De fashionbranche is duidelijke winnaar wanneer het aankomt op het aantal sales tijdens de Black Friday-periode, de adverteerders in fashion namen maar liefst 83% van de verkopen tussen 27 en 30 november voor hun rekening.  Bovendien heeft overall deze vierdaagse periode van aanbiedingen voor een verkoopboost van bijna 60% gezorgd in vergelijking met een ‘normaal’  lang weekend.
Met deze cijfers zal volgende week nog moeten uitwijzen of 14 december voor webwinkels opnieuw de drukste dag van het jaar wordt..

 

BlackFridayInfographic2015_Benelux-01

1 reactie

  1. 1

    De verwachting is dat deze trend zich alleen nog maar gaat doorzetten. Black Friday en Cyber Monday zal in 2020 ook in Nederland een groot (online) circus gaan worden. Amerikaanse toestanden!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>