Google Trends gebruiken om betere beslissingen te maken

Business Vision concept Businessman looking to the view with telescope. Looking to the future

Een tool die bij elk marketing bedrijf wel in de gereedschapskist zit is natuurlijk de Zoekwoordplanner van Google Adwords, maar een tool die veelal vergeten wordt is Google Trends. Door deze juist te combineren met elkaar kan je betere beslissingen maken in jouw content- en SEO-strategie. In dit artikel ga ik aan de hand van voorbeelden uitleggen hoe je Google Trends nu effectief kan gebruiken.

 

Wat is Google Trends?

“Google Trends is een dienst van Google die via grafieken inzicht geeft wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met Google, ook vergelijking tussen steden, landen en talen in zoekgedrag is mogelijk.” – aldus Wikipedia.

Google maakt dus gebruik van de eigen historische search data om weer te geven hoe populair bepaalde keywords zijn binnen een bepaalde date range.

 

Inzetten voor keyword research

Google Trends 1

Ik vind zelf Google Trends handig om te kijken op welke keyword combinaties nu gefocust moet worden. Als voorbeeld heb ik hier genomen [online schoenen kopen]. Zoals je in het screenshot kan zien kan je hier ook de aanhalingstekens toepassen om exact match resultaten te krijgen. De 3 keyword combinaties die ik wil bekijken zijn:

  • online schoenen kopen
  • schoenen online kopen
  • schoenen kopen online

Zo zie je dat de beste combinatie om te gebruiken “schoenen online kopen” is.

Google Trends 2

Als ik enkel de Zoekwoordplanner had gebruikt, dan had ik een gok moeten nemen. De combinatie met Google Trends maakt keyword research dus nauwkeuriger.

 

Onderzoek naar populariteit van een winkel en/of merk

Regelmatig komen er e-mails langs van affiliate programma’s waarin wordt aangespoord om extra promotie te doen, omdat de winkel sterk gegroeid is afgelopen tijd door offline promotie. Maar klopt dit verhaal wel helemaal en zou je inderdaad meer inspanningen moeten leveren o.w.v. die reden?

Google Trends 5

Een goed voorbeeld hierbij is HelloFresh, een merk dat erg snel is opgekomen. Ter indicatie van de snelle opkomst heb ik ze in bovenstaand voorbeeld vergeleken met een winkel die al langer bestaat, Sarenza.

Doe er je voordeel mee en check eerst de populariteit alvorens je al je inspanningen inzet voor een bepaalde campagne.

 

Wat promoten in welke tijd van het jaar?

Dat zorgverzekeringen goed lopen aan het einde van het jaar is algemeen bekend, maar wat weet jij van andere markten?

Google Trends 4

De travel sector heeft 2 piekmomenten in het jaar, namelijk in januari (vroegboekvoordelen) en in juli (last minutes). Handig dus om Google Trends op deze manier in te zetten als je een planning wil maken.

Heb jij zelf ook nog tips over hoe Google Trends in te zetten binnen online marketing?

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>