Contentmarketing: een onmisbaar onderdeel van je bedrijfsstrategie

Contentmarketing wordt vaak gezien als middel om de vindbaarheid van bedrijfspagina’s in zoekmachines te verbeteren. Het is echter veel meer dan dat. Met relevante content versterk je de relatie met je publiek en verbeter je je bedrijfspositie.

Met maken, aanbieden en verspreiden van relevante content is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het is daarom van belang om goed na te denken over hoe je contentmarketing in je bedrijf kunt implementeren. Hieronder lees je richtlijnen: waarom en hoe zet je contentmarketing in?

Waarom contentmarketing?

Voordat je als bedrijf besluit dat je iets met contentmarketing gaat doen, is het belangrijk om te bedenken waarom je dat wilt doen. Er zijn twee hoofdredenen om contentmarketing in te zetten, namelijk je vindbaarheid verbeteren en engagement creëren.

Wil je het gebruiken als SEO-tool? Dan is het belangrijk om veel keywords in je tekst te stoppen. Slimmer is het om je content niet alleen af te stemmen op Google, maar ook op je publiek. Maak content die de doelgroep aanspreekt.

Als je het goed doet dan creëer je engagement en dit leidt tot terugkerende bezoekers. Handig om te weten is dat terugkerende bezoekers zo’n vijf keer meer opleveren dan nieuwe bezoekers. Het is dus zeker de moeite om je marketingstrategie te overdenken en je wellicht meer te focussen op het behouden van huidige bezoekers.

Hoe zet je contentmarketing in?

Het begrip contentmarketing groeit nog steeds aan populariteit en steeds vaker beslissen bedrijven om er iets mee te doen. Het belangrijkste advies is om niet zomaar content te creëren. Denk ik plaats daarvan vooraf goed na over een aantal vragen, zoals wie je wil aanspreken en wat je gaat zeggen.

Content

Zorg er ten eerste voor dat je doelgroep duidelijk is. Hierna ga je nadenken over wat je wilt zeggen. Welke content spreekt de doelgroep aan? Het is een slimme keuze om je autoriteit te tonen. Laat je doelgroep met je content weten dat je verstand hebt van wat je verkoopt en dat je hen graag (objectief) wil informeren en adviseren. Relevant zijn is noodzakelijk.

Kijk ook eens wat de concurrent doet. Hoe zet die contentmarketing in en wat zijn volgens jou de pluspunten en valkuilen van de concurrent? Zorg dat je onderscheidend bent in positieve zin.

Kanalen

Nu je weet wat je wilt zeggen tegen wie, ga je je kanalen bepalen. Bied je je product of dienst aan via een bedrijfswebsite? Dan is een blog een uitstekende keuze. Je bezoekers zijn bij het lezen van je blog dan al op de juiste pagina om tevens een aankoop te doen.

Plaats minimaal twee keer per week een post. Vaker is beter, maar laat dit niet ten koste van de kwaliteit gaan. In je blogposts promoot je op een subtiele manier je producten. Zorg dat je content een call-to-action heeft en links naar je product of dienst bevat. Overdrijf niet, dat werkt averechts.

Om je blog te promoten kun je je social mediakanalen inzetten. Heb je bijvoorbeeld veel likes op Facebook, promoot je post dan. Je trekt er zowel vaste bezoekers,als nieuwe bezoekers mee aan. Niet alleen je bereik is groot, promotie via social media is ook nog eens relatief goedkoop.

Ben je als bedrijf nog niet actief op social media? Denk dan eens na over een social mediabeleid. Focus hierbij vooral op kansen, niet op problemen. Regelmatig wordt er gedacht dat de doelgroep niet aanwezig is op social media, maar er zijn meer publieksgroepen actief dan je denkt.

Planning

Het klinkt misschien als een open deur, maar wat nooit mag ontbreken is een goede contentplanning. Zo maak je overzichtelijk welke content je wanneer op welk kanaal plaatst. Ben concreet en maak doordachte keuzes. Als je dit hebt gedaan, ben je pas echt klaar om met contentmarketing aan de slag te gaan.

Meet je resultaten

Content plaatsen is leuk, maar je wilt natuurlijk ook resultaat. Dit is er niet alleen in de vorm van leads genereren, maar ook in de vorm van engagement creëren. Je resultaten meten kan op meerdere manieren.

De belangrijkste manier om je resultaten te meten is Google Analytics inzetten. Je ziet in één oogopslag het percentage terugkerende en nieuwe bezoekers. Ook bekijk je gemakkelijk het percentage van de opbrengst dat je terugkerende bezoekers binnen brengen tegenover je nieuwe bezoekers.

Daarnaast meet Analytics hoe bezoekers op jouw blog terecht komen en welk deel ervan een aankoop doet. Merk je dat bezoekers moeilijk via Google je website weten te vinden? Stop dan meer keywords in je titel en meta description. Dit gaat niet ten koste van de kwaliteit van je content, maar zorgt wel voor betere vindbaarheid.

Een minder objectieve manier van meten is het kijken naar het aantal views en reacties op je blogposts. Het wil niet zeggen dat bezoekers werkelijk een aankoop doen als ze jou artikel lezen of een reactie plaatsen, maar het wil wel zeggen dat ze zich betrokken voelen.

Probeer dus de dialoog aan te gaan met je bezoekers, zowel op je blog als op social media. Reacties van anderen zijn waardevol en als bezoekers positieve reacties van anderen zien, dan zullen zij zelf ook eerder enthousiast worden. Krijg je eventueel negatieve feedback, dan reageer je daar professioneel op en draag je een oplossing aan. Zo wordt je bedrijf steeds meer gewaardeerd en hebben je bezoekers een reden om terug te keren.

Kortom, zorg er altijd voor dat je goed nadenkt over hoe contentmarketing bijdraagt aan je bedrijfsstrategie. Stel je doelen helder en ben relevant voor je doelgroep. Overtuigd van het belang van contentmarketing?

 

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>