M-commerce groeit met 31% in 2017

Daarmee groeit de m-commerce wereldwijd twee maal zo snel als e-commerce. In Nederland ligt de groei van het aantal mobiele transacties met 34% zelfs iets boven dat gemiddelde. De echte uitschieter is Japan, met 50% groei. In de infographic vind je de overige toplanden. In China en in de Verenigde Staten, met afstand de grootste markten voor online verkopen, is kopen met apps (m-commerce) inmiddels belangrijker dan kopen middels de browser (e-commerce).

Wie profiteert?

Niet alle bedrijven profiteren daar evenveel van. In het rijtje van sterke groeiers in de m-commerce vind je veel Aziatische bedrijven, zoals Gome, een retailer van elektrische apparaten oorspronkelijk opgericht in 1987 door een zakenman uit Peking. Het bedrijf werd maar liefst zes keer zo groot in 2015. Of Yihaodian, een Chinese online supermarkt met virtuele winkels in publieke ruimtes, voor 51% eigendom van het Amerikaanse Walmart. Ook Xiaomi doet het goed met een groei van 233% in 2015. De Chinese mobieltjesmaker heeft onlangs een nieuw model uitbracht. Het heeft zijn eigen mobiele verkoopkanaal, dat overigens niet tot in Nederland loopt. Vreemde eend in de bijt is de Nebraska Furniture mart, ooit opgezet door een Wit-Russische en in de jaren ’80 verkocht aan investeerder Warren Buffet. Het bedrijf zet groot in op de m-commerce en werk in 2015 vijf keer zo groot.

Wie koopt wat?

Het lijstje met zaken die online kunnen worden aangeschaft wordt langer en langer. Hoewel elektronica vanouds een belangrijke plaats inneemt in online verkopen, vertegenwoordigen ook de dagelijkse boodschappen inmiddels een aandeel van rond de 5% van mobiele aankopen. M-commerce wordt als handig ervaren, het betalen gaat snel en is veilig en laat automatisch ‘bewijsjes’ achter voor administratieve doeleinden. Het aandeel van aankopen gedaan door mannen ligt gemiddeld nog zo’n 20% hoger dan dat van vrouwen. Mannen geven vooral geld uit aan computers en andere elektronica, sportartikelen en dingen voor de auto. De gemiddelde orderwaarde van dergelijke aankopen is vrij hoog, en het is dan ook zeker niet het geval dat vrouwen in de m-commerce ondervertegenwoordigd zijn. Vrouwen bestellen met het mobieltje veel kleding en dingen die met de gezondheid te maken hebben. In de infographic vind je lijstjes van waar de mobiele shopper zijn geld aan uitgeeft, en hoe veel er per categorie wordt besteed.

mcomm

 

 

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>