6 tips voor succes in het buitenland door de inzet van affiliate marketing

Buiten de grenzen denken is altijd goed, en daarom is het voor webshops ook zeker interessant om een optie te overwegen om uit te breiden naar het buitenland. Er zijn al veel webshops die hetzelfde hebben laten zien: groei door de inzet van affiliate marketing. Neem bijvoorbeeld Zalando, die een snelle groei doormaakt door wereldwijd te verkopen via affiliates. Door deze vorm van marketing kun je je producten promoten via andere websites (affiliates/publisher-websites). Alleen als je via een publisher-website verkoopt geef je geld uit en verdien je tegelijkertijd aan het product wat je verkoopt. Een win-win situatie. In dit artikel 6 tips voor succes in het buitenland door de inzet van affiliate marketing.

1. Breid je kennis uit

“Zoals we het hier doen, gaan we het in het buitenland ook doen” horen wij veel wanneer webshops internationaal gaan. Hiermee wordt gedacht dat uitbreiden naar een ander land slechts een kleine stap is in het toch al groeiende bedrijf. Toch blijkt keer op keer weer: elk land is anders. Daarom is het belangrijk om je goed in te lezen in de markt waarin je je webshop wilt profileren. En eigenlijk nog liever: neem iemand aan met lokale kennis. In Nederland zit korting wel compleet ingebakken in de cultuur, want we sparen met z’n allen massaal voor de kortingszegeltjes van Albert Heijn. Bij andere landen is dit duidelijk anders. In Indonesië wordt je bijvoorbeeld als ‘gierig’ gezien als je aan je vrienden vertelt dat je iets met korting koopt.
Als je mensen bekend zijn met de taal, cultuur en de markt van het land waarin je wilt groeien zal je meteen al twee stappen voor zijn op concurrenten die het met basiskennis zullen oppakken. Heb je deze kennis (al) in huis? Sluit je dan aan bij een affiliate netwerk.

2. Kies een affiliate netwerk

Je kiest een affiliate netwerk op basis van jouw eigen producten en doelgroepen. Waar ligt je focus? En wil je een lokaal of internationaal netwerk? Veel affiliate netwerken, zoals bijvoorbeeld Zanox, Daisycon of Tradetracker, opereren op de internationale markt en kunnen meerdere landen bedienen. Door je aan te sluiten bij zo’n grote partij kom je makkelijk in contact met internationale publisher-websites. Maar vergeet niet dat een lokaal netwerk ook heel interessant kan zijn. Zij kunnen jouw product vaak effectief aan de juiste doelgroep presenteren omdat zij het land en de cultuur heel goed kennen. Mijn tip is: als je je bij meerdere netwerken aansluit kun je jezelf profileren met een mix van lokale en internationale publishers.

3. Kies een publisher-website

Hoe consumenten producten online kopen verschilt per consument. Het gebeurt vaak dat vergelijkingssites en review websites eerst worden afgespeurd voor meer informatie. Vervolgens zoeken consumenten de beste deal op een kortingssites. Deze websites zijn meestal publisher-websites en hier kun je je als webshop bij aansluiten via een affiliate netwerk. Het is belangrijk om de verschillende vormen te bekijken en zodoende te bepalen of jouw product verkocht kan worden door een publisher. Je kunt jezelf hierbij afvragen: “wat kan deze publisher voor mijn webshop betekenen?”. Ook is de keuze voor het soort publisher heel erg afhankelijk van het land waarin je wilt uitbreiden. In sommige landen zijn publisher-websites bijvoorbeeld veel duidelijker online aanwezig dan andere. In Engeland zijn cashbacksites erg groot en deze zijn in Nederland veel minder bekend.

4. Contact leggen met publishers

Het is belangrijk om contact te leggen met publishers in het ‘nieuwe land’, omdat jouw shop daar waarschijnlijk nog weinig bekendheid zal hebben. En publishers weten ook niet of jouw shop winstgevend zou kunnen zijn. Zorg er dus voor dat je probeert op te vallen in het affiliate programma. Als je al een affiliate netwerk hebt is het zaak om na te gaan of de bestaande contacten ook internationaal opereren. Als je een contact hebt, is het contact uitbouwen de volgende stap. Het gebeurd namelijk niet vanzelf, geld verdienen via affiliate marketing. Het is belangrijk om de publishers zelf actief te benaderen en te zorgen dat het contact warm blijft. Als je de ‘gunfactor’ krijgt van een publisher zal dit je uiteindelijk meer online zichtbaarheid opleveren.

5. Online zichtbaarheid creëeren

Er zijn ook andere manieren om meer onder de aandacht gebracht te worden bij internationale publishers. Je wilt tenslotte dat zij jouw product gaan promoten. Een tip hiervoor is om de eerste maanden een hogere commissie aan te bieden. Een goed voorbeeld hierbij is de Zalando case. Commissies lagen hoog voor het Zalando affiliate programma. Hierdoor gingen veel publishers Zalando actief promoten. \Zo zorg je als webshop voor veel online zichtbaarheid in korte tijd, tegen een lage prijs. Het is wel belangrijk om dit voornamelijk als investering te zien. De commissie mag namelijk niet heel lang zo hoog zijn, want dan levert het je minder op. De kracht van affiliate marketing is namelijk dat het geld oplevert, niet dat het je geld kost. Nog een laatste tip: je kunt publishers uitdagen om beter te presteren door iets tegenover een sale te zetten, bijvoorbeeld meer commissie bij een x aantal sales.

6. Geld verdienen met affiliate marketing

Je verdient geld aan affiliate marketing op het moment dat de consument via een publisher iets bij jouw webshop koopt. Als jouw winstmarge groter is dan de korting voor de klant, de commissie voor het netwerk en de commissie voor de publisher-website zal je winst maken. En of je nu een startende webshop bent of al een gevestigde naam hebt – door een affiliate netwerk in te zetten kun je groei bereiken. Ook internationaal.

 

Dit artikel is onderdeel van de gids Internationale Webshop Beginnen

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>