Telecom Barometer: traditionele badkuip verdwijnt, verkoop telecomproducten stabiliseert

Het grote seizoenseffect op online verkopen in de telecomsector lijkt af te nemen. Dit tonen de resultaten van een onderzoek dat affiliate netwerk zanox het afgelopen jaar (2015) heeft uitgevoerd in de telecomsector.

Ondanks dat in 2014 nog werd geconcludeerd dat sim only een echt zomerproduct bleek te zijn, tonen de resultaten uit 2015 een veel stabieler verloop van de online verkopen in telecomproducten. De trendlijn van het aantal verkopen van sim only, handset en breedband producten is door de seizoenen heen naar elkaar toe gegroeid. Zo vertonen sim only en breedbandproducten in 2015 een gelijke trendlijn.

 1

 

Apple en Samsung blijven domineren
Waar in 2014 de toestellanceringen van de Samsung Galaxy S5 en de Apple iPhone 6 nog een grote invloed hadden op de verkoop van andere toestellen in de daaropvolgende periodes, hebben de modellen Samsung Galaxy S6 en Apple iPhone 6s in kracht verloren. Nieuwe toestellanceringen blijven wel degelijk populair, maar dit heeft in 2015 een minder langetermijneffect opgeleverd dan het voorgaande jaar. Hoewel 2015 minder was in vergelijking met 2014, kan duidelijk nog gesteld worden dat de lancering van een nieuw vlaggenschip van Apple en Samsung niet alleen een positief effect heeft op de eigen toestelverkopen, maar ook de verkoop van mid- en low-end toestellen van concurrenten liften sterk mee op het reclamegeweld van deze twee grootmachten. Van alle toestelabonnementen die in 2015 zijn verkocht bestaat 40% uit slechts drie high-end toestellen: de Apple iPhone 6 (18%), de Samsung Galaxy S6 (11%) en de Apple iPhone 6s (10%).

Prijs blijft bepalend voor sim only abonnementen
Dat het bellen en sms’en steeds minder populair wordt is niet onbekend. Tegelijkertijd groeit het aanbod van grote databundels vanuit telecomproviders en het dataverbruik van mobiele abonnees. Maar aan de hand van de top 5 meest verkochte sim only bundels toont zanox aan dat deze groei in databundels en het dataverbruik van de consument niet bepalend is. De posities 3 tot en met 5 worden namelijk nog bezet door bundels met 300 (bel)minuten. Bovendien is te zien dat databundels van 500 of 1000 MB populair blijven bij de Nederlandse consument. 2

Mobiele verkoop van telecomproducten blijft achter op totale online markt
Afgelopen jaar werd 22% van alle sim only aankopen binnen zanox verricht via een smartphone of tablet. Bij aankopen van handsetproducten ligt dit aandeel mobiele verkopen op 19% en voor breedband is dit 17%. Vergeleken met  de totale online markt is dit een enorm verschil, 30% van de totale online transacties binnen zanox vindt namelijk via mobiel plaats. Zanox neemt aan dat dit komt door de complexiteit van bepaalde producten. Naarmate de complexiteit van het product stijgt, daalt het aandeel in verkopen via smartphone of tablet.

Overstappen of verlengen
Om te achterhalen wat de werkelijke redenen voor consumenten zijn om bij hun huidige telecomaanbieder te blijven, heeft zanox een aanvullend onderzoek uitgevoerd onder 350 mobiele abonnees. Hieruit bleek dat 53% van alle respondenten de intentie heeft te willen verlengen wanneer een verlengingsaanbod wordt getoond. Vooral de invulling van dat verlengingsaanbod dat abonnees krijgen aangeboden, geeft de doorslag om ook daadwerkelijk te gaan verlengen.
Voor een grotere databundel zou 64% graag klant blijven bij de huidige provider, een nieuw toestel zorgt dat 63% trouw blijft en het aanbod van 4G internetsnelheid is voor 58% al voldoende om te verlengen in plaats van over te stappen naar een andere provider.

3

Consument staat centraal
Door de groeiende online informatievoorziening weet de consument steeds beter het mobiele aanbod te vinden. Maar de grote diversiteit van het aanbod maakt het voor de consument nog steeds lastig een keuze te maken tussen de verscheidene telecomproducten. Meer en meer websites bieden de consument echter een helpende hand, doordat producten tot in detail vergeleken en gefilterd kunnen worden.

Bovendien wordt de trend om de consument centraal te stellen ondersteund door de inmenging van officiële instanties als de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Zo heeft de AFM reclame-uitingen van telecomaanbieders aan banden gelegd (er mag niet worden geadverteerd met “Gratis” mobiele telefoon) en moet de klant worden geïnformeerd over het telefoonkrediet en de kosten.

De grote uitdaging in 2016 in de telecomsector is het op juiste wijze bedienen van de klantbehoefte. Het productaanbod, maar zeker ook de informatievoorziening moet steeds vollediger aansluiten op de daadwerkelijke vraag. Dat deze vraag elke maand verandert door wisselend abonnement verbruik van de klant, maakt de opdracht niet eenvoudiger. Maar als een consument meer invloed en controle kan uitoefenen op haar abonnement, dan zal zij achteraf niet voor verrassingen komen te staan en zal dit enkel meer vertrouwen en een grotere waardering opleveren.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.