Een A/B test in de praktijk

Een A/B test kost over het algemeen veel tijd en geld, maar wat levert zo’n A/B test nu eigenlijk op? Dit verschilt natuurlijk per test, maar met dit praktijk voorbeeld wil ik je laten zien dat je met een A/B test wel degelijk veranderingen kunt meten die ook daadwerkelijk een positieve invloed hebben op je omzet en winst. Ook bij hele kleine wijzigingen op je website! Dit doe ik aan de hand van een casestudie van de webshop Phonegigant. Zij hebben een A/B test opgezet in samenwerking met Xsarus.

Zou jij een A/B test moeten opzetten?

Vraag je jezelf af of zo’n A/B test ook voor jouw website geschikt is? Het antwoord is ja, mits de financiële middelen dit natuurlijk toelaten. Het uitgangspunt van iedere ondernemer moet natuurlijk de klant zijn. Jij kunt wel denken dat het toevoegen van een vaste foto op de homepage van je website een positief effect heeft op je conversieratio, maar misschien denken bezoekers daar wel heel anders over. En omdat klanten niet altijd doen wat ze zeggen en niet altijd zeggen wat ze doen is zo’n A/B test het ideale middel om dit ook daadwerkelijk te meten.

De case

Om je inzicht te geven in de case van Phonegigant moet ik even enkele details geven. Phonegigant vindt, net als elk ander bedrijf, tevreden klanten natuurlijk erg belangrijk. Daarom zijn zij aangesloten bij verschillende keurmerken. Dit zijn de keurmerken Webwinkelkeur en Thuiswinkel Waarborg. Zij waren benieuwd wat het effect was wanneer zij reviews in de header van de website zouden plaatsen. Maar welke reviews werken dan het best? Want twee verschillende keurmerken betekent natuurlijk ook dat er een verschil is in het aantal reviews en in het eindcijfer van beide keurmerken. Daarnaast is Thuiswinkel Waarborg veel bekender dan Webwinkelkeur. Wellicht heeft dat ook nog invloed. Of misschien heeft toevoegen van de reviews wel helemaal geen effect? Kortom allemaal onbeantwoorde vragen en dus gingen zij meten!

Details van beide keurmerken tijdens de A/B test

Thuiswinkel Waarborg
Cijfer: 8,5
Aantal reviews: 5383

Webwinkelkeur:
Cijfer: 9,5
Aantal reviews: 2496

De verschillende varianten

Om te kunnen A/B testen heb je natuurlijk verschillende varianten nodig. De verschillende varianten in de A/B test van Phonegigant worden hieronder weergegeven:

  • Variant 1: De originele variant(geen reviews in de header);
  • Variant 2: De variant met de score van Webwinkelkeur in de header;
  • Variant 3: De variant met de score van Thuiswinkel Waarborg in de header;
  • Variant 4: De variant met de scores van beide keurmerken in de header.

Het resultaat van de A/B test

De A/B test heeft een aantal voordelen voor de Phonegigant opgeleverd. Ten eerste hoefden zij niet meer te gokken of het toevoegen van reviews effect heeft op het gedrag van bezoekers. Dit is al een groot voordeel op zich. Maar gekeken naar het effect op de conversieratio heeft deze test ook behoorlijk wat opgeleverd. Zie hieronder enkele cijfers:

Feiten en cijfers van de A/B test

  • Variant 2 Webwinkelkeur: 0,55% conversiestijging ten opzichte van de originele variant;
  • Variant 3 Thuiswinkel Waarborg: 0,07% conversiestijging ten opzichte van de originele variant;
  • Variant 4 beide versies: 0,15% conversiestijging ten opzichte van de originele variant.

Gekeken naar bovenstaande cijfers valt te concluderen dat de Webwinkelkeur variant de overige varianten met grote voorsprong heeft verslagen. De cijfers lijken misschien op het eerste gezicht niet zo spectaculair, maar als je nagaat dat de stijging van 0,55% een absolute stijging is en dat dit relatief gezien zomaar 5% tot en met 15% kan zijn, wordt het toch wel erg interessant. Ga maar eens na dat je conversieratio voor de A/B test bijvoorbeeld 3% was. Bij een conversiestijging van 0,55% is dit relatief gezien een stijging van 18,3%!

Bij een webshop met een jaaromzet van een miljoen of meer kan dit betekenen dat je door zo’n kleine aanpassing op je website je jaaromzet met meer dan een ton kunt laten stijgen! Maar ook bij kleinere jaaromzetten kan het nog steeds erg interessant zijn. Denk maar eens wat er gebeurt als je jaaromzet 100.000 is. Je kunt in dit geval je jaaromzet met 100.000 euro verhogen.  

De conclusie van deze A/B test

De conclusie van deze A/B test is allereerst dat een kleine aanpassing op je website kan zorgen voor grote veranderingen van je omzet en dat een A/B test zeker de moeite waard is. Verder heeft Phonegigant geconcludeerd dat het eindcijfer veel belangrijker is dan het aantal reviews dat je hebt ontvangen of de bekendheid van het desbetreffende keurmerk.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>