Smartphone overstijgt tablet in mobile sales, 1 op 6 sales via smartphone

Voor het eerst neemt de smartphone de plaats over van de tablet als device-keuze voor mobiele aankopen. Met 17% (smartphone) versus 13% (tablet) en een stijging in sales van maar liefst 55% ten opzichte van een jaar geleden, blijkt dat smartphones het e-commerce landschap wel degelijk aan het veranderen zijn.

image010

Smartphone sales toegenomen met 55%, 1 op 6 sales in gehele zanox Groep via smartphone
Aangezien het aandeel in sales via de tablet hetzelfde is gebleven en desktop is afgenomen ten opzichte van de eerste helft van 2015 is het duidelijk dat, in plaats van een shift van tablet naar smartphone, er sprake is van desktop-gebruikers die zich nu comfortabeler voelen om een aankoop te doen via de smartphone. Deze boost in smartphone sales is in alle zanox markten wereldwijd gebleken. De smartphone heeft flink ingehaald in Scandinavië, Groot-Brittannië, Duitsland, Oost-Europa, Frankrijk en de Benelux. Hoewel de smartphone al het leeuwendeel van de omzet kreeg in de VS, Brazilië, Spanje en Italië, zagen ook deze landen dit jaar alweer een flinke toename in aankopen via de smartphone.

 

  • 30% van alle gegenereerde transacties wereldwijd vonden plaats via tablets en smartphones
  • 110% toename in gemiddelde orderwaarde in Scandinavië via tablet devices, in vergelijking met een algehele afname in de gemiddelde orderwaarde van sales via tablet

image011

Apple verliest 4% verkoopaandeel aan Android
Apple behoudt de voorkeur in Noord-Europa, terwijl Android favoriet is in het zuiden van het continent. Algeheel verliest Apple echter 4% verkoopaandeel aan Android, bovendien domineert Android de Braziliaanse markt met 81% marktaandeel.

1213

 

 

 

 

Brazilië groeit het meest in mobile sales, Oost Europa en Scandinavië leiden nog altijd in omzetgroei
 

Smartphone-trend van tijdelijke aard?
De zanox data van hun Mobile sales aandeel van de eerste helft van dit jaar toont dat 2016 het jaar van de smartphone is, deze is voor het eerst de tablet voorbij gestreefd en goed voor 1 op de 6 sales in het affiliate netwerk. Zolang de technologie zich verder blijft ontwikkelen en consumenten meer vertrouwd raken met het doen van aankopen via hun smartphone, lijkt deze trend zich voort te zetten voor de rest van het jaar en verder.
Maar de gemiddelde orderwaarde van aankopen die gedaan worden op de smartphone liggen nog altijd flink lager dan die van de tablet. Dit toont aan dat consumenten hun duurdere aankopen bewaren voor op de ‘grotere’ devices. Aangezien het verschil in omzetaandeel tussen smartphone en tablet marginaal was in de eerste helft van 2016 (12% versus 13%), zal het erg interessant zijn om te zien of de smartphone er tijdens de aankomende feestdagen ook met de overwinning vandoor gaat.

Over de zanox Mobile Performance Barometer
De analyse bevat cijfers over het mobile shoppinggedrag gebaseerd op data van meer dan 4.300 adverteerders uit 11 gebieden wereldwijd. Deze adverteerders zijn afkomstig uit de retail-, telecom-, travel-, en financiële branche en geven een duidelijk en globaal beeld van het steeds veranderende mobiele landschap weer.

barometer barometer

1 reactie

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>