Content optimalisatie: Het belang van content optimalisatie voor search en linkbuilding

Content marketing, ook wel inhoud marketing genoemd, heeft al enige tijd een belangrijke plaats ingenomen in de wereld van digitale marketing. Ooit een trend, nu een blijvende discipline binnen internetmarketing.

Het is een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat je merk een groter publiek en klantenbestand verkrijgt. Zeker als het ingezet wordt in combinatie met andere data-gerelateerde vakgebieden zoals bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie (SEO).

Het belang van geoptimaliseerde web inhoud

De strijd voor aandacht wordt steeds groter en krachtiger. Reusachtige hoeveelheden aan inhoud worden dagelijks op het web gepubliceerd. Langs alle kanten komt er inhoud binnen in allerlei vormen en maten, steeds beter en weldoordachter.

Een nieuwe vereiste van inhoud is volgens Rand Fishkin ‘Content 10x’. Dit concept vertelt ons dat de inhoud die we publiceren 10 keer beter moet zijn dan alle andere beschikbare informatie die al bestaat. Niet enkel moet het creatiever, beter verteld en interessanter zijn, het moet ook veel beter geoptimaliseerd zijn voor het web.

‘Content optimization’ is een belangrijke term in digitale marketing en staat voor het verbeteren van webinhoud zodat het makkelijker vindbaar is voor het publiek. Dit gebeurt door tal van disciplines zoals SEO, UX, design, conversie optimalisatie, inhoud aanpassing en meer.

Succesvolle SEO-technieken

Er zijn een heel aantal manieren om beter zichtbaar te worden in de zoekresultaten op het internet. Twee belangrijke technieken zijn de volgende:

  1. Technisch: Meer web traffic creëren door meer pagina’s

Hierbij ligt de focus van je search campagne op het technische aspect van SEO. Grote websites bestaan vaak uit duizenden pagina’s met een reusachtig aantal keywords die zoekmachines makkelijk kunnen vinden. Deze techniek gaat er vanuit dat meer pagina’s zorgen voor meer keywords en dus ook meer web traffic.

  1. Linkbuilding: Meer web traffic ontstaan door externe webpagina’s

Linkbuilding is het genereren van meer traffic naar een webpagina door links aan te bieden vanuit externe webpagina’s. Dit is een proces waarbij een hogere waardering wordt verkregen door specifieke verwijzingen.

Dan is er nog een andere manier gebaseerd op het opnieuw optimaliseren van inhoud. Deze techniek gaat in op de pagina’s van een website om meer uit elke afzonderlijke pagina te halen. Content re-optimization gaat in feite terug naar oudere inhoud om deze te herwerken tot nog betere inhoud.

Hoe begin je hieraan?

Als eerste raadpleeg je Google Analytics om te bepalen welke pagina’s het best gewaardeerd worden op de website. Dit zijn al je beste pagina’s dus deze geef je de hoogste prioriteit om hier nog meer web traffic uit te genereren.

Vervolgens analyseer je de competitie. Wat doen deze pagina’s beter en hoe komt mijn pagina op een hoger niveau. Wees realistisch en start met pagina’s waarvan je zeker bent dat je deze aankan.

Als derde stap ga je de inhoud van de pagina’s aanpassen, updaten en optimaliseren. Denk hierbij aan belangrijke zoekwoorden en tags. Een goed georganiseerde heroptimalisatie van een pagina kan de web traffic van een pagina een geweldige boost geven. En je hebt er niet eens nieuwe content voor hoeven gebruiken!

Als je dit voor alle pagina’s gedaan hebt werk je de lijst af met alle andere pagina’s om zo je website volledig te optimaliseren. Het is een proces dat je hele website aanpakt maar dit is ook hoe je de beste resultaten verkrijgt. Een sterke website ligt aan de basis van goede zichtbaarheid!

9  tips voor inhoud optimalisatie: 

  1. Doelbewuste, goed beschreven paginatitels

Paginatitels blijven één van de belangrijkste waarderingsfactoren van Google. Denk dus goed na over je titel en focus op keywords en de beschrijving van de inhoud.

  1. Keywords, keywords, keywords!

Gebruik zoveel mogelijk gerelateerde termen in je posts (in jargon LSI zoekwoorden), zowel in de inhoud als in ‘alt text’ en benamingen van afbeeldingen. Sinds de introductie van algoritmes als hummingbird en daarmee de ontwikkeling tot semantic search is dit een stuk belangrijker geworden.

  1. Maak het leesbaar

Op het internet wordt er niet aandachtig gelezen. Mensen scannen posts op zoek naar de informatie die ze nodig hebben. Leg de nadruk op belangrijke informatie zodat je de inhoud optimaliseert voor mensen die info scannen. Houd de paragrafen en zinnen ook kort zodat het makkelijk leest.

  1. Ga voor unieke inhoud

Geef je lezers inhoud die ze nergens anders vinden. Unieke elementen maken je inhoud interessanter voor link earning.

  1. Hou het nuttig

Zorg ervoor dat je lezers iets kunnen leren van je website. Leuke wist-je-datjes of tips geven iets extra aan je pagina.

  1. Ga diep

Door dieper op je onderwerp in te gaan creëer je ook inhoud die anders is dan die van de competitie. Diepte toont aan dat je weet waarover je het hebt en geeft kracht aan een artikel. Denk aan Wikipedia artikels en streef ernaar beter te zijn dan de wiki van je onderwerp.

  1. Link naar andere websites en werk samen

Creëer vertrouwen en professionaliteit door te linken naar andere websites of werk samen met gerelateerde websites. De SEO experts zijn er nog niet over uit of dit een direct effect heeft op performance in zoekmachine resultaten, maar door vertrouwelijke bronnen te gebruiken zal je in ieder geval je eigen geloofbaarheid verhogen t.o.v. bezoekers.

  1. De juiste afbeeldingen en media

Optimaliseer je inhoud door de juiste afbeeldingen toe te voegen aan je pagina. Denk goed na over de afbeeldingen die je gebruikt en zorg dat ze een meerwaarde bieden.

  1. Zorg dat de kern van de boodschap meteen zichtbaar is

Mensen willen snel antwoorden zonder te zoeken. Daarom is het belangrijk dat je de kern informatie meteen duidelijk maakt in het begin van je inhoud.

Besluit

Al met al is content optimalisatie enorm belangrijk om een goed vindbare positie te verkrijgen maar wat je ook moet onthouden is het volgende: als je goed bent in iets, zullen mensen dit opmerken. Als je consistent blijft in waar je goed in bent zal succes volgen!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>