Black Friday in een Europees kleedje

Vrijdag 25 november, Black Friday, werd duidelijk dat het Amerikaanse fenomeen nu echt wel overgewaaid is naar Europa. De voorbije jaren pakte een enkele winkel uit met korting, dit keer sprongen alle grote namen vlot op de kar. Toch werd ‘onze’ Black Friday niet zomaar een kopie uit Amerika. Een aantal vaststellingen en tips.

Tijdens de voorbereidingen van Black Friday bleek het al: dit keer wordt het groter dan ooit. Onze eigen voorspellingen – op basis van vorige jaren – lieten een kleine 40% meer bezoekers zien, het werden er 400%. Dat het eigenlijk geen typische Amerikaanse Black Friday geworden is, is wel zonneklaar. Het afgelopen Cyber Weekend gaf ons heel wat interessante inzichten voor volgende edities.

Amerika vs. Europa

Je hoort wel eens “Waarom zouden we meedoen met die Black Friday, straks moeten we ook nog Thanksgiving vieren”. Dat in Amerika Black Friday – als vrije dag na Thanksgiving – de perfecte dag is voor de eerste eindejaarsaankopen, spreekt voor zich. Dat handelaars hierop inspelen met hoge kortingen is mooi meegenomen.

Het fenomeen mag dan wel overwaaien naar Europa, het gebeurt onder een aangepaste vorm:

  • In de VS shoppen consumenten vooral offline op Black Friday, terwijl Cyber Monday er duidelijk de online tegenhanger is. Hier werd Black Friday een mooie mix van offline en online. Cyber Monday is hier slechts ‘het kleine broertje’.
  • Aan de andere kant van de oceaan focust Black Friday zich nog steeds voornamelijk op typische retail (elektronica, fashion…). In Europa gaat het wat ruimer, ook reizen gingen vlot over de toonbank.

Ook in Europa is deze dag geknipt als start van de eindejaarsaankopen. Het heeft dan wel niets te maken met een vrije dag na Thanksgiving, het doel blijft hetzelfde. “Kerstcadeautjes nodig? Begin op tijd en wij belonen je met korting!”

Kortom, het gaat duidelijk om een Europese Black Friday. Hou dit in gedachten als je zelf ook een graantje wil meepikken op deze succesvolle dag. Ik licht graag even toe hoe wij het op Goedkoop.be aangepakt hebben.

Case Study: Black Friday 2016 op Goedkoop.be

Op onze bespaarsite, Goedkoop.be, schrijven we artikels met bespaartips en publiceren we concrete kortingen. Het perfecte medium dus om Black Friday België in de kijker te zetten.

Tip 1: Verhoog het bewustzijn

Black wat? Er mogen nog zoveel webshops uitpakken met korting, als je bezoekers niet het minste idee hebben waar het over gaat, blijft het gewenste effect uit.

We zorgden er dan ook voor dat er ruim op voorhand een artikel over de geschiedenis en de bedoeling van Black Friday online stond. Onze bezoekers konden al een kijkje nemen en uiteraard Black Friday aanstippen in hun agenda.

De visual die we voor het Cyber Weekend lieten ontwerpen, kwam terug op de homepage, in het artikel en op Facebook. Op een visuele manier werd ook hier uitgelegd wat het fenomeen precies is.

Tip 2: Creëer de nodige interesse

Door de content die we al live hadden, kregen we in de dagen vóór Black Friday best wat verkeer binnen dat specifiek hiernaar op zoek was. Tijd dus om een tweede artikel online te plaatsen, dit keer met een iets concretere insteek. We stelden onze persoonlijke verlanglijstjes op en lichtten al een tipje van de sluier over waar er korting te pakken viel (om er op Black Friday meteen de daadwerkelijke kortingen te vermelden).

Gevolg: onze bezoekers werden aangezet om zelf alvast een verlanglijstje te maken, zodat ze helemaal voorbereid waren op Black Friday. Het drukke verkeer om middernacht is er het duidelijke bewijs van. We hadden 500% meer bezoekers rond die tijd, in vergelijking met Black Friday 2015.

Tip 3: maak het zo makkelijk mogelijk

Op één pagina verzamelden we alle Black Friday acties, maar ook de artikelen waren er terug te vinden. Geen gedoe dus om te ontdekken waar er hoge korting te scoren was, alles stond overzichtelijk bij elkaar.

Via alle kanalen konden we makkelijk verwijzen naar die ene pagina als dé bron om je shopping op Black Friday te starten. Handig en helder voor onszelf en voor onze bezoekers, omwille van het hoge gebruiksgemak.

Bovendien zochten ook heel wat adverteerders naar specifieke Black Friday exposure, wat we met deze pagina handig konden opvangen.

En volgend jaar?

Black Friday 2017 zet ongetwijfeld de trend van dit jaar verder. Meer webshops spelen erop in, meer consumenten weten dat dit hét moment is om kerstcadeaus te kopen (en zichzelf in de watten te leggen). Om echt op te vallen in de massa, wordt het zaak om echt te knallen met hoge kortingen, dus dat belooft.

Hoewel sommige aanbieders al kortingen boden tot en met Cyber Monday (of last minute hun kortingen nog verlengden), bleef Cyber Monday wat in het verdomhoekje achter. Nu Black Friday zo’n succes bleek, zal Cyber Monday met een jaar verschil ongetwijfeld dezelfde trend volgen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>