5 vragen aan: Jennifer Kok – Affiliateblogger.nl

Jennifer is al een tijdje succesvol aan de weg aan het timmerren met haar blog Affiliateblogger.nl en een van de leukste topics op de website is ‘5 vragen aan…’ waar ze vanuit verschillende hoeken de affiliate wereld belicht. Tijd om dit concept eens om te draaien en Jennifer zelf eens aan de tand te voelen.

Waar zou je een volgend boek over willen schrijven?
Mijn kracht binnen affiliate marketing ligt bij accountmanagement, het lijkt me heel gaaf om hier een heel boek aan te wijden. Accountmanagement is een factor dat snel onderschat wordt binnen affiliate marketing omdat er geen conversieverhoging aan te koppelen is. Maar het heeft wel degelijk effect op conversie, zoals ik ook in dit boekje aan heb gegeven. Daarnaast lijkt het me heel gaaf om een studieboek te schrijven over affiliate marketing, een handboek om ook bij studenten affiliate marketing nog meer onder de aandacht te brengen. In een dergelijk handboek staat dan nog uitgebreider en stap voor stap aangegeven hoe affiliate marketing werkt vanuit alle invalshoeken en kan er nog dieper in worden gegaan op de materie!
 
Waar is affiliate marketing over 5 jaar in de mix?
Ik geloof dat affiliate marketing over 5 jaar een veel prominentere rol in heeft genomen in de online marketing mix. Het zal niet gelijk gaan staan aan een kanaal als SEA, daar zullen ook veel meer specialisten in zijn en het veel makkelijker stuurbaar. Maar affiliate marketing zal over 5 jaar prominenter in de online marketing mix staan door zijn sterke ondersteunende rol, maar ook door de steeds groter wordende focus op content en bloggers. Er raakt steeds meer een stuk influencer marketing in verweven, de groep die net niet groot genoeg is voor een mediabureau maar die wel de potentie heeft om in te zetten voor een bedrijf. Over 5 jaar zal dit nog meer gecombineerd zijn. Daarnaast zal over 5 jaar conversie attributie over de kanalen heen steeds belangrijker zijn, maar ook binnen affiliate marketing bij publishers onderling. Deze ontwikkeling zorgt er ook voor dat affiliate marketing zijn positie kan bemachtigen binnen de mix.
 
Wat is de grootste misvatting over affiliate marketing volgens jou?
De grootste misvatting over affiliate marketing is dat je het er wel bij kan doen. Affiliate marketing is een sterk kanaal die je niet in een dag in de week kunt runnen, door het vele contact met publishers maar ook door het opzetten van campagnes en het delen van kortingscodes. Goed en regelmatig bereikbaar zijn om iets goed in te kunnen zetten is een must.
Wat is de belangrijkste boodschap die je wil overbrengen met het boek?
De belangrijkste boodschap die ik wil overbrengen met mijn boek ligt in een lijn met de grootste misvatting over affiliate marketing. Affiliate marketing wordt er vaak bij gedaan en daarmee wordt het kanaal sterk onderschat. De kracht van het kanaal zit in de communicatie en in de accountmanagement, en het denken dat het in een dag gerund kan worden is een fout. De boodschap die ik graag wel overbrengen met mijn boek is dat publishers en adverteerders begrip hebben voor elkaar situatie, openheid en eerlijkheid zorgt ervoor dat de relatie sterker wordt. Ook als je het maar een dag in de week kan doen. Daarbij is het goed om rekening te houden met elkaars mogelijkheden en expertise. Onderschat elkaar niet, maar overschat ook niet. Verwacht geen enorme optimalisaties van een kleine publisher die zichzelf nog aan het opleiden is. Mijn boek is zo geschreven dat je vanuit alle hoeken affiliate marketing meekrijgt en zodoende begrip krijgt voor de partij aan de andere kant van de tafel. Dat maakt het boek een handig naslagwerk en jouw begrip is jouw sleutel tot succes.
 
Welke partij/merchant hanteert in jouw optiek de beste affiliate marketing strategie / is NL voorbeeld?
Er zijn veel goede adverteerders in Nederland die affiliate marketing erg sterk inzetten. Ieder zo op zijn eigen manier. Ik vind bijvoorbeeld dat Remy Pol de campagne van Perry Sport en Aktiesport erg goed runt door heel open en transparant te communiceren en bijvoorbeeld Milou Gijsbers de Bol.com campagne goed heeft ingericht dankzij de sterke communicatiemiddelen die zij inzet (nieuwsbrief, blog, social media). Als freelance affiliate marketeer maar ook vanuit mijn blog Affiliateblogger.nl spreek ik veel mensen vanuit affiliate marketing en heel veel partijen hebben echt verstand van zaken. Je ziet een enorm verschil tussen de partijen die het ‘erbij doen’ en partijen die minimaal een fulltime marketeer op het kanaal hebben zitten.
 
Zie je het inzetten van affiliate marketing als de juiste conversie trigger, wat zijn de opvallendste resultaten die je met campagnes hebt gezien?
Affiliate marketing is een gaaf online marketing kanaal die zeker de juiste conversie trigger kan zijn voor verschillende webshops, van travel tot fashion en van living tot diensten. Dankzij de vele vergoedingsmodellen kun je affiliate marketing zo inrichten als je zelf wilt! Mijn ervaring is dat het heel erg verschilt per affiliate programma wat goed werkt. Er is haast geen campagne die je op dezelfde manier kunt benaderen, door andere productgroepen, andere doelgroepen en focuspunten. Ook de KPI’s waar je op stuurt verschilt enorm per campagne. Als freelance affiliate marketeer zie je deze verschillen enorm. Ook bij partijen waar je van verwacht dat affiliate marketing mogelijk geen match zou zijn, werkt affiliate marketing goed. Ik kan helaas geen exacte resultaten delen van mijn klanten of partijen waar ik voorheen voor heb gewerkt, maar het maakt eigenlijk niet uit wat je wilt verkopen. Zolang je de juiste match heb met de juiste publishers die zich op de juiste doelgroep focussen is er zeker winst te behalen!
Kopen?
Jennifers Boek over Affiliate Marketing pik je makkelijk op bij Bol.com en Managementboek.nl.

2 reacties

  1. 1
  2. 2

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>