Twitter Marketing: een concrete en werkende techniek

Introductie

Veel mensen zijn het bestaan van Twitter in het hedendaagse digitale landschap al vergeten. Twitter was iets wat we alleen vroeger massaal deden. Iets wat vooral gebruikt werd door middelbare scholieren om te vertellen hoe laat ze op stonden, welke muziek ze luisterden en wanneer ze gingen slapen. Echter, niets is minder waar. Twitter is nog steeds enorm groot en de reden dat je er minder over hoort, heeft te maken met het feit dat de jonge gebruikers er grotendeels verdwenen zijn en plaats heeft gemaakt voor een groot aantal zakelijke gebruikers.

Wat is de kracht van Twitter?

Twitter heeft een sterk onderscheidend karakter. Daar waar Facebook en veel andere sociale kanalen zich lenen voor zeer uitgebreide posts, heeft Twitter het credo ‘less is more’ hoog zitten. Gebruikers worden enigszins gelimiteerd in de omvang van de berichten wat volledig in lijn is met het idee dat onze tijd schaars is. Ondanks dat Twitter de limieten aan karakters per bericht onlangs heeft opgeschroefd, is de insteek van dit kanaal nog steeds om met zo min mogelijk woorden zo veel te zeggen.

Een andere onderscheidende kracht van Twitter zit ‘m in het inspelen op actualiteiten. Het platform werd in het begin veelvuldig ingezet om bepaald nieuws al te verspreiden voordat de NOS er iets over getikt had. Was er een verkeersongeluk gebeurt of was er ergens file, Twitter wist het vaak al voordat je het op het nieuws of de radio hoorde. Dat is het mooie van dit platform. Om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws was Twitter de place to be.

Allemaal leuk en aardig?! Maar hoe kan ik met Twitter nieuwe klanten vinden? Het ‘Geheim’!

Om die vraag draait deze blogpost nou eenmaal. Ik houd van een heldere boodschap verpakt in een concreet en kort stappenplan. Hoe doe je dat nou precies, klanten vinden via Twitter? Uiteraard hangt dit geheel af van je doelgroep en de branche waarin je actief bent.

Dit stappenplan probeer ik toe te lichten aan de hand van een scenario waarin een boekhouder op zoek is naar nieuwe klanten. Uiteraard geen vooroordelen, maar een boekhouder zou je niet zo snel op Twitter verwachten, vandaar dat ik de techniek beschrijf vanuit zijn scenario. Uiteraard is dit breder toepasbaar voor tal van bedrijven.

Stap 1: Maak een (zakelijk) account aan op Twitter en optimaliseer je profiel. Denk daarbij aan een mooie achtergrondafbeelding, profielfoto (bij voorkeur bedrijfslogo) en voeg het linkje naar je website toe. Mocht je nog geen website hebben, dan kan je via WebNexus een website laten maken.

Stap 2: Bedenk een probleem dat een bedrijf of consument kan hebben waarvoor ze jou zouden kunnen inschakelen. Vanuit het scenario van een boekhouder kan je bijvoorbeeld denken aan mensen die net naar de Kamer van Koophandel zijn geweest en een boekhouder zoeken.

Stap 3: Bedenk hashtags die dit probleem beschrijven. In dit geval is de kans groot dat iemand die naar de Kamer van Koophandel is geweest op Twitter hashtags zal gebruiken als: #Kvk #Kamervankoophandel #boekhoudergezocht #boekhouder #accountant, etc.

Stap 4: Zoek op deze hashtags en kijk of er mensen zijn die zich bijvoorbeeld net hebben ingeschreven bij de KVK. Je kan reageren op hun berichten met bijvoorbeeld een reactie als:

‘Succes! Mocht je nog een boekhouder nodig hebben, dan kan ik je helpen’.

Hoe persoonlijker hoe meer iemand zich aangesproken voelt, dus hoe beter.

Er zullen ook mensen zijn met een boekhoudkundig probleem. Wellicht dat je ze concreet kan helpen en dat ze vervolgens besluiten om de boekhouding bij jou uit te besteden. Geven, geven, geven, dat is de sleutel. Zodra mensen jouw hulp waarderen zullen ze ook sneller bij jou tot aanschaf van een dienst of product overgaan. Succes!

 

Deze gastblog is geschreven door Joep Franssen, oprichter van WebNexus, een webdesignbureau uit Groningen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.