Hoe pak je SEO aan voor jouw bedrijf [KLANTCASES]?

In deze blog leg ik aan de hand van drie klantcases uit wat twee verschillende SEO-strategieën voor je business kunnen zijn. Een technisch verhaal over hoe je je website optimaliseert, is zeker interessant, maar leren van anderen spreekt vaak beter tot de verbeelding. De afgelopen drie jaar heb ik mij fanatiek bezig gehouden met het verbeteren van posities in Google voor uiteenlopende bedrijven. Om die reden deel ik graag mijn ideeën over hoe je dit het beste kunt aanpakken. Voor twee bedrijven uit deze blog hebben we vrijwel precies dezelfde strategie gebruikt: dat geeft aan hoe waardevol dit kan zijn.

Webpagina’s optimaliseren voor plaats specifieke zoektermen

Deze strategie hebben we destijds niet alleen voor onze eigen business (WebNexus) ingezet, maar ook voor twee van onze klanten. Zo hebben we voor meubelmaker Casper Rutges en voor het vrijwilligerswerk platform Deedmob gekeken hoe we ze vindbaar konden maken voor een grote doelgroep zonder dat hier jaren van SEO nodig zou zijn.

De cases waren ietswat verschillend: een meubelmaker zit vaak in een ietswat conservatieve niche met veel ondernemers die weinig van websites en zoekmachine optimalisatie af weten. Echter, er waren voor Casper een aantal grote concurrenten die de belangrijkste posities op het gebied van houtsoorten, tafeltypes en meubels hadden ingenomen. Deedmob zit in een markt waar ze vooral moeten opboksen tegen een groot aantal sterk geoptimaliseede vacaturebanken. Op termen als ‘vrijwilligerswerk’ en ‘meubelmaker’ is het lastig scoren. De concurrenten zijn vaak al lichtjaren met SEO bezig voordat jij überhaupt begint. Ze zijn kapitaalkrachtiger en hen van de troon stoten op die termen zonder een al te groot budget is vaak uitgesloten..

Wat wel werkt..

We zijn vervolgens voor beide partijen een onderzoekje naar interessante zoekwoorden gaan doen. Wat blijkt: er wordt veel gezocht op plaatsspecifieke termen als: “Meubelmaker Den Haag”, “Meubelmaker Amersfoort” en “Vrijwilligerswerk Breda”. Op dergelijke termen werd maandelijks zo een paar honderd keer gezocht. Vooral een term als “Vrijwilligerswerk Amsterdam” was erg interessant voor Deedmob.

Er zijn maar weinig pagina’s die een specifieke landingspagina maken gericht op deze plaats specifieke zoektermen en die vervolgens zo optimaliseren dat ze ook echt door Google gewaardeerd worden. Kortom, wij besloten dit gat in de markt te vullen voor beide bedrijven en met succes. Casper scoort top 5 posities op plaats specifieke zoektermen als ‘Meubelmaker Haarlem/Den Haag/Almere/etc.’. Ook Deedmob doet dit erg goed.

Tip: Kijk of er hoge zoekvolumes zitten op ‘[jouw bedrijfsactiviteit] [plaatsnamen]’. Mocht dat het geval zijn, rol een stuk of 20 landingspagina’s uit voor deze zoektermen en optimaliseer deze zodat je hierop online vindbaar wordt.

De long-tail strategie

Ook voor een psychologiepraktijk uit de regio Utrecht – Brainnetwork – zijn we druk bezig geweest om een passende strategie te vinden. Ook voor deze partij hebben we de eerstgenoemde strategie gebruikt, maar daarnaast ook gekeken welke mogelijkheden er nog meer zijn om de vindbaarheid te verbeteren. Zo zijn we begonnen met een zoekwoordenonderzoek waaruit bleek dat er enorm hoge zoekvolumes zijn op termen die gerelateerd zijn aan neurofeedback (een bepaalde therapie). De concurrentie lag hier relatief laag, dus hebben we besloten om de homepage geheel te optimaliseren voor de term: ‘Neurofeedback therapeut’.

Daarbij kijken we dus naar long-tail zoektermen. Wat is dat precies? Dat zijn zoektermen die vaak uit meer dan één woord bestaan en waar dus minder concurrenten voor zijn. De concurrentie op dergelijke zoektermen zijn vaak lager, waardoor het makkelijker scoren is, mits je je pagina’s zowel technisch als tekstueel goed optimaliseert.

Tip: Zoek naar long-tail zoektermen.

Kortom, dit zijn twee strategieën die voor veel startende ondernemers goed werken. Ze zijn uitvoerbaar voor zowel kleine als grote bedrijven, maar voornamelijk voor veel kleine bedrijven een buitenkansje om zich toch in Google vindbaar te maken op vaak interessante zoektermen. Ondanks dat hier niet de hoogste zoekvolumes op zitten, zijn je kansen groter dat je op deze long tail termen vindbaar wordt dan op zoektermen die bestaan uit één woord waar de grote vissen met elkaar om wedijveren.

 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.