Purpose Is The New Digital: De Opkomst Van Purpose Marketing

purpose marketing

Wat hebben bedrijven als Coca-Cola, Airbnb, ING en Nike gemeen? Ze zijn, aan hun marketingcampagnes te zien, van het traditionele product afgestapt om een groter goed te dienen. Coca-Cola verkoopt geen frisdrank, het verkoopt ‘happiness’. Airbnb draait niet om het verhuren van een kamer, het gaat om het verspreiden van het idee dat ‘iedereen overal thuis hoort’. Deze giganten hebben slim de nieuwste marketingtrend herkent. En die is misschien wel even groot als de digitale revolutie binnen marketing is geweest. Deze bedrijven verwelkomen in hun marketingstrategie het concept van purpose marketing.

Wat is purpose marketing?

Purpose marketing draait om het verwerken van een hoger doel in de marketingstrategie van je bedrijf. Je beantwoordt hiermee de vraag van de klant: waarom bestaat dit bedrijf? Naar welk groter goed werkt het toe? Wat doe ik goed door te kiezen klant te worden bij dit bedrijf? Het biedt een bepaalde zingeving aan een product waar de millennials en daarop volgende generaties hard naar op zoek zijn. Dat geldt niet alleen voor de rol als klant. Ook in de zoektocht naar een baan doelen millennials op werk dat een bijdrage biedt aan de samenleving.

Purpose is the new digital

Max Lenderman, CEO van een Amerikaans purpose consultancybureau, gaf in 2013 bij de Forbes CMO Conference in Miami al aan dat purpose het nieuwe digital is. Hij herkende al vroeg de grote trend die later door giganten overgenomen zou worden. Naast Coca-Cola en Airbnb verkopen bijvoorbeeld ING en Nike geen bankdiensten of sportschoenen meer, maar voorsprong en zelfoverstijging. De wens van de consument en werkzoekende verandert. Hij/zij wil niet meer enkel consumeren of werken, maar ook iets betekenen voor de samenleving. Of in ieder geval het gevoel hebben alsof. Deze trend blijft sterker worden met de groeiende wil van nieuwe generaties om zingeving in hun dagelijks leven te verwerken. Zo geven 6 op de 10 werknemers al aan dat een sense of purpose een deel heeft uitgemaakt van de beslissing om te werken bij de huidige werkgever. Ook laat 55% van de millennials weten bereid te zijn een meerprijs te betalen voor producten en diensten die in het teken staan van een hoger doel.

Lessen uit purpose marketing

Welke lessen kunnen we meenemen uit de groeiende trend in purpose marketing? En hoe kun je, zowel als marketing professional bij een grote corporate als kleine ondernemer, zorgen dat je voorop blijft in de wereld van purpose marketing? Deze drie belangrijke lessen kun je halen uit de recente ontwikkelingen:

  1. Stel vast wat je sociale missie is. Nee, je verkoopt niet alleen een maandabonnement op sokken met leuke patroontjes in de brievenbus. Je verkoopt de klant een unieke kans om elke maand zijn/haar vrolijke zelf te uiten naar de buitenwereld. Je bedrijf wast niet alleen ramen van kantoorpanden op de zuidas, het biedt medewerkers een fijne en schone werkomgeving en de kans om dagelijks te genieten van het zonnetje tijdens werk. Deze voorbeelden zijn misschien vergezocht, maar in essentie is aan elke organisatie een hoger doel verbonden.
  2. Zorg dat je medewerkers verbonden raken met je sociale missie. Het is niet voldoende dat jij weet waar je bedrijf voor staat. Je werknemers zíjn je bedrijf. Peil en bespreek intern waar je organisatie voor staat en zorg dat je medewerkers met dat idee verbonden raken. Verkoopt je bedrijf geluk middels een product? Maak dan met elkaar jaarlijks een groep eenzame ouderen gelukkig door een dagje met ze op stap te gaan als vrijwilligerswerk.
  3. Verwerk je sociale missie in de marketingstrategie van je bedrijf. Verwerk op creatieve wijze de purpose van je product of dienst in de marketingstrategie van je bedrijf om een loyaal klantenbestand op te bouwen. Zo werk je samen met je klanten naar een betere toekomst voor je bedrijf en een groter goed waar je waarde aan hecht.

Dit artikel is geschreven door Siebren Hazelhoff Roelfzema, oprichter van Streamwijzer.nl en Business Developer bij Deedmob.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.