Maak van je website een leadgenerator met SEO & pull marketing

Deze gastblog is geschreven door Rodney van ForResult

Hoe haal jij momenteel je nieuwe klanten binnen? Doe je dit door zo nu en dan een advertentie te plaatsen op bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook? Of bezoek je regelmatig een beurs/evenement waar jouw doelgroep op af komt? Hoe je je nieuwe klanten momenteel ook binnenhaalt, als dit nog niet grotendeels via je bedrijfswebsite of webshop gebeurt loop je enorm veel potentiële klanten mis.

In dit artikel gaan we het hebben over hoe jij van jouw website een echte lead- en omzetgenerator kan maken, zowel in Nederland als in het buitenland!

Optimaliseren voor zoekmachine en gebruiker

Nu meer dan ooit staat de gebruiker bij zoekmachinegigant Google centraal. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert probeert Google je van zo goed mogelijke resultaten te voorzien. Ook zij maken dus steeds meer gebruik van pull marketing; zo goed mogelijk inspelen op de vraag van de persoon/markt en mensen blijven terugkomen.

Wil je dus dat je website een echte lead- of omzetgenerator wordt, dan zal je SEO moeten gaan toepassen. SEO, ofwel Search Engine Optimization, betekent simpel gezegd het optimaliseren van jouw website voor een zoekmachine. Doordat bij Google de gebruiker steeds centraler komt te staan, is de eerste stap richting een SEO-geoptimaliseerde website dus om ook bij jou de gebruiker centraal te stellen.

De bezoeker staat centraal

Om van jouw website een succes te maken is het raadzaam om eerst een inventarisatie uit te voeren bij je huidige klanten. Hierbij moet je antwoord krijgen op de volgende vragen;

  • Welke behoeften hadden ze?
  • En waarom hebben ze uiteindelijk voor jou gekozen?

Dat je al klanten hebt betekent dat je iets goed doet. Maar door precies te weten wat de behoeften en doorslaggevende factor was kan je hier slim op inspelen op je website. De kans is namelijk groot dat wat zij belangrijk vinden, andere potentiële klanten online dat ook vinden.

SEO anno 2019

SEO, pull marketing en de bezoeker centraal stellen gaan dus hand in hand anno 2019. Wil je dus een website die geoptimaliseerd is voor de zoekmachine en daarmee goed vindbaar is, dan zal je moeten schrijven voor de bezoeker.

Een veel voorkomende fout bij website eigenaren die SEO willen gaan toepassen is dat ze enkel schrijven voor de zoekterm waarop ze gevonden willen worden. Dit resulteert vaak in over geoptimaliseerde pagina’s waarin de zoekterm vaker voorkomt dan je lief zou moeten zijn. Schrijf niet voor de zoekterm of om pagina’s op te vullen, maar schrijf om twijfels weg te nemen en je klant van extra bruikbare informatie te voorzien.

Gebruikersinteractie

Gebruikersinteractie is één van de onderdelen die invloed heeft op hoe jouw website ranked binnen de zoekresultaten. Voorzie je je bezoekers dus van de juiste informatie en is je website dus gebruiker-geoptimaliseerd in plaats van zoekmachine-geoptimaliseerd, dan zullen ze minder snel je website verlaten. Dit heeft onder andere invloed op hoe Google jouw website ranked binnen de zoekresultaten. Een voorbeeld van gebruikersinteractie is Pogosticking.

Stel, je staat met jouw website op plek 3 voor een bepaalde zoekterm. Je hebt de concurrenten boven je geanalyseerd en je bent tot de conclusie gekomen dat jouw teksten wel wat verbeteringen kunnen gebruiken. Je past je titels, omschrijvingen en tekst op je pagina aan om meer overeen te komen met de behoeften van je bezoekers. Nóg beter dan die van de concurrenten boven je.

Dit zal ervoor zorgen dat mensen die zoeken meer op jouw website zullen klikken en langer blijven en minder snel weer weggaan. Google ziet dit ook en zal uiteindelijk zien dat jouw website relevanter is voor de gebruiker. Uit verschillende tests is dan ook naar voren gekomen dat op den duur je website zal stijgen in de zoekresultaten. Het zou dus maar zo kunnen dat je ineens naar plek 1 schuift!

Push & pull marketing

Een andere manier om van je website een echte leadgenerator te maken is door middel van pull marketing. Om te beginnen zal ik eerst de verschillen uitleggen. Bij push marketing druk je als het ware jouw product/dienst op de markt en is het doel het creëren van vraag. Pull marketing daarentegen werkt andersom. Hierbij kijk je naar de vraag vanuit de markt en speel je daar met je product/dienst op in, je trekt dus als het ware de klanten naar je toe. Beide manieren kunnen zeer effectief zijn, maar pull marketing is de laatste jaren enorm in populariteit toegenomen. Met name in de online marketing is de toename flink gegroeid, maar waarom?

Pull marketing toepassen door middel van bloggen

Een vrij eenvoudige, maar erg krachtige, manier van pull marketing toepassen is door middel van bloggen. Door te bloggen over de onderwerpen die voor jouw branche interessant zijn en jouw kennis te delen laat je zien dat jij de professional bent en verstand van zaken hebt. Deze autoriteit zorgt ervoor dat potentiële klanten eerder geneigd zijn om jouw dienst af te nemen of om jouw product te kopen.

Door middel van handige tools als Google Trends of AnswerThePublic kan je input vergaren voor je blogs. Google Trends bijvoorbeeld laat op basis van een zoekterm zien welke termen rondom deze term momenteel populair en relevant zijn op het internet. AnswerThePublic kan je ook gebruiken door middel van een zoekterm en is een stuk uitgebreider dan Google Trends. De zoekvragen en zoekzinnen van mensen worden hier goed in kaart gebracht. Zodoende kan jij inspelen op een vraag vanuit de markt door deze te beantwoorden of een oplossing te bieden.

Trek klanten uit alle hoeken

Als je echt grote stappen wilt maken met je dienstverlening en producten zou je ook nog kunnen nadenken over internationalisering. Nou zeg ik niet dat je direct naar de Verenigde Staten moet gaan exporteren, maar markten als Duitsland en België zijn door de relatief korte afstanden vaak wel interessant. Als je Nederlandse website eenmaal als een huis staat en volledig geoptimaliseerd is voor de gebruiker kan je eens gaan nadenken over het vertalen van je website. Vertaal bijvoorbeeld je website naar het Engels en trek leads en klanten uit alle hoeken naar je website toe!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.