Je Google Ads campagnes klaarstomen voor Black Friday

Voor de normale consument lijkt het nog weken te duren, maar voor de marketeers onder ons is het al begonnen: het optimaliseren van de webshop en de campagnes voor Black Friday. In Nederland wordt de Black Friday sale elk jaar weer populairder. Elk jaar doen verschillende organisaties zoals Thuiswinkel Waarborg onderzoek naar de online verkopen tijdens Black Friday. Tijdens de koopjesdag van afgelopen jaar werd maar liefst €309,2 miljoen besteed in webshops. Hoe maak je jouw webshop en Google Ads campagnes klaar voor zo’n grote stroom aan shoppers? 

Black Friday: een grote stroom aan online shoppers

Nederlanders zijn dol op korting. Voor Nederlanders valt Black Friday ook nog eens perfect, vlak voor de feestdagen Sinterklaas én Kerst. Deloitte deed in 2017 onderzoek naar het aankoopmoment van Nederlanders. Uit dit onderzoek bleek dat 40% van de Nederlanders hun sinterklaas- en kerstaankopen in november – en dus vooral tijdens Black Friday – doen. 

Nu grote ketens als Coolblue, Mediamarkt en Bol.com ook campagnes voor Black Friday inzetten, stijgen de online bezoekers naar grote hoogten. Veel consumenten gaan op zoek naar “product + Black Friday” om zo op zoek te gaan naar de beste deals. 

Google Ads tijdens Black Friday

En daar kom jij als marketeer om de hoek kijken. Je wil natuurlijk dat de consument jouw Black Friday deal koopt en niet die van de ander. Waar veel marketeers de mist mee ingingen is dat ze niet voldoende in konden schatten hoeveel bezoekers hun website aankon en hoe snel hun Google Ads budget er doorheen zou vliegen. Wij kunnen je vertellen: dat budget vliegt er sneller doorheen dan je denkt. 

Lees je goed in rondom het smart biedingssysteem van Google, want dat wordt jouw succesverhaal tijdens Black Friday (als we het over campagnes hebben). Omdat veel mensen op zoek gaan naar meer globale zoektermen zoeken, is het goed te kijken welke campagnes je tijdens Black Friday wil laten lopen. Trek een dag (of twee) uit om nieuwe campagnes met betrekking tot acties, Black Friday, korting en dergelijke zoektermen op te zetten. En qua budget? Verdubbel (of verdriedubbel) het budget wat je normaliter gebruikt. Zet daarbij ook automatische meldingen aan wanneer je budget er bijna doorheen is. Tijdens Black Friday gaat het echt harder dan je denkt (of hoopt). Maar als daar weer een hoop orders tegenover staan, is het zeker de moeite waard.

Je Google Ads uitbesteden om zo nog beter voorbereid te zijn op pieken zoals bij Black Friday? Dit artikel is geschreven door online marketing bureau Webleaders, gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing. 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.