Google kondigt nieuwe linkattributen aan

In september kondigde Google de nieuwe linkattributen aan. Ook wel tags genoemd. Maar geen paniek! De aankondiging doet Google vroeg, want de attributen worden pas vanaf 1 maart 2020 meegenomen in het algoritme van Google. 

De nieuwe link attributen hebben gevolgen op de wijze waarop we links plaatsen. Daarmee dus ook voor linkbuilding. Het is dus belangrijk nieuws voor elke SEO specialist

De huidige linkattributen 

Google wil niet dat je betaalt voor links. Mocht je dit toch doen, dan plaats je nu een rel=“nofollow” attribuut bij de link. Hiermee geef je aan dat Google de link niet hoeft te volgen. 

Maar dit attribuut wordt ook ingezet voor ongewenste links. Een duidelijk signaal naar Google dat zij deze link niet hoeven te crawlen. 

Naast rel=”nofollow” kennen we ook rel=”dofollow”. Hiermee geef je simpelweg aan ‘Google volg deze link wel’. Een SEO specialist zet deze attributen slim in. Maar met het nieuws van Google komen er veranderingen aan.

Nieuwe linkattributen 

Er komen twee nieuwe linkattributen bij. Dit zijn rel=”sponsored” en rel=”ugc”. Maar wat houden deze twee termen precies in? 

Wanneer jij betaalt voor een link (op iemand anders website) of iemand jou betaalt om een link te plaatsen op jouw eigen website, dan zet je rel=“sponsored” in. 

Is de link geplaatst door bijvoorbeeld een bezoeker, dan zet je rel=”ugc” in. Hiermee geef je aan dat het gaat om User Generated Content. 

Naast deze attributen kun je ook een combinatie maken van het “nofollow” en “sponsored” attribuut. De combinatie van deze twee wordt dan: rel=“nofollow sponsored”. 

Uiteraard kun je ook nog gewoon gebruik maken van de ‘oude linkattributen’. De “nofollow” en “dofollow” attributen blijven bestaan. 

Waarom verandert Google linkattributen?

Het algoritme van Google wordt continu geüpdatet. Alles wordt ingezet om de beste zoekresultaten te bieden aan zoekers. Linkattributen, zoals deze, helpen Google om een beslissing te maken. Moet deze link wel of niet worden gecrawld en moet deze in de zoekresultaten. Deze attributen en allerlei andere signalen, zoals canonical URL’s en “noindex” tags, helpen het algoritme. Google herkent de context van een website door de linkattributen nog beter. 

Je denkt misschien: pff nog meer werk. Maar maak van dit nieuws jouw voordeel. Een goed voorbeeld is het attribuut rel=“ugc”. Het algoritme is al slim en kan inmiddels herkennen of een website bijvoorbeeld een forum is. Maar je kunt nu als webmaster duidelijk aangeven dat jij deze link niet hebt geplaatst. 

Het feit dat je dit nu kunt aangeven, heeft zeker gevolgen voor linkbuilding. De kans is groot dat deze User Generated Content links minder waarde krijgen. Aangezien jij deze niet bewust hebt geplaatst. 

De link attributen bieden kans op het gebied van SEO en nog meer kansen op het gebied van linkbuilding. Zet indien mogelijk nu al de attributen in. Zo speel je slim op Google’s nieuws in en dat Google alleen maar waarderen.  

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.