Last van stress? Je verstand op nul en gaan!

Onderstaande blog is een gastbijdrage van Jos van InspiratieLoods. Hij is een stress en burnout coach uit Zwolle en ondersteunt werknemers en werkgevers beter met stress om te gaan.

Wat kwam ik hier ook alweer doen? Iedereen kent dat wel; staand in de keuken en turend naar buiten vliegen de gedachten door je hoofd en springen je gedachten van de hak op de tak. Je was met voorbedachte rade de keuken in gelopen. Een efficiënte loopactie. Doelgericht voor belangrijke zaken! Eenmaal in de keuken heb je geen idee meer. Je raakt afgeleid en keert onverrichter zake terug naar de woonkamer. 

Niks ernstigs, zeker niet wanneer het sporadisch gebeurd. Maar soms en onbedoeld kan iemand in een situatie belanden waarin dit een terugkerend patroon wordt. De oorzaak van het gebrek aan focus ligt hem vaak in ‘stress’. Aanhoudende stress, ofwel chronische stress, leidt tot vergeetachtigheid, concentratieproblemen en een vol hoofd. 

Het wordt steeds lastiger om naar tevredenheid te functioneren binnen de thuissituatie, sociale omgeving of op het werk. Dat vreet aan je! 

De incidentele ‘chaos in het hoofd’ maakt plaats voor structureel piekeren. Het houdt je uit je slaap, je wordt vermoeid, raakt sneller geïrriteerd. 

Je zegt je sporten af en hebt niet meer de energie om met de kinderen te spelen of om het huishouden te doen. 

Hoe heeft het zover kunnen komen? Valt het gezinsleven zwaar in combinatie met de druk op het werk? Hakt die verbouwing er in? Hebben er zich verschillende life events voorgedaan? Wat maakt nou dat er een energielek is ontstaan?

Hoe onoverzichtelijk het soms lijkt. De antwoorden zijn al even simpel als mogelijk onbevredigend.

Externe factoren vs eigen aandeel

Hoewel externe factoren een rol spelen bij het ontstaan van stress, is het raadzaam om ook af en toe in de spiegel te kijken. Ons eigen gedrag  is veelal de belangrijkste oorzaak voor stress. Gedreven door onze eigen overtuigingen handelen en acteren we onder bepaalde omstandigheden vaak hetzelfde. De druk van buitenaf kan nog zo hoog zijn, uiteindelijk bepaal jij zelf hoe jij met die druk omgaat. 

Zo vinden veel mensen het lastig om hun grenzen tijdig aan te geven of leggen ze de lat op voorhand veel te hoog. Hoe iemand zich gedraagt binnen zijn gezin, op het werk en onder vrienden wordt gedreven door overtuigingen als: Ik moet hard werken of ik mag geen fouten maken. 

Verstand vs gevoel

Hoewel ons gevoel ons vaak haarfijn verteld waar we behoefte aan hebben, neemt ons verstand de overhand en maakt een keuze. We vertrouwen onvoldoende op ons gevoel uit angst voor vervelende consequenties. 

Hieronder een voorbeeld: 

Moe na een dagje thuis met de kinderen heb je behoefte aan een avondje chillen op de bank met een boek. De vloer kan eigenlijk nog wel een dweiltje gebruiken en de keuken moet ook nog opgeruimd worden.  Over een uurtje komt je partner  terug van zijn werk.  Er ontstaat een intern conflict. Hoewel je gevoel aangeeft  dat je behoefte hebt aan een relaxte avond zegt je verstand, dat het huis wel netjes moet zijn alvorens je partner thuis komt.  Hij/zij heeft immers hard gewerkt en jij bent de hele dag thuis geweest. Wat zal je partner wel niet denken als je op de bank ligt terwijl er in huis nog niks is gebeurd.  Enkele tellen later sta je een emmertje heet water te vullen. 

Verstand op nul
We zitten grote delen van onze dag in ons hoofd.  Het blindelings vertrouwen in ons verstand maakt dat we er onevenredig vaak naar luisteren. Hierdoor zetten we ons gevoel buitenspel. 

Stel je eens een leven voor waarin je je gevoelens, uit angst voor consequenties, nooit tot uiting laat komen. Altijd ja zeggen als je liever nee zegt. Dat is om dood ongelukkig van te worden. 

Uiteraard pleit ik hier niet voor een ‘onverstandig’ leven. Ons verstand helpt ons moeilijke keuzes maken en beschermt ons voor gevaar. Toch zouden we wat vaker naar ons gevoel moeten luisteren. 

Door voldoende ruimte te geven aan je gevoel ontstaat er ruimte voor je eigen behoeften, neem je voldoende tijd en ruimte om op te laden en doe vaker dingen die je op het lijf geschreven zijn. 

Naast een betere balans tussen verstand en gevoel is het af en toe ook aan te raden om na een dag hard denken, je verstand op nul te zetten  en je gevoelens te laten gaan. Voor de één is dit een rondje hardlopen, voor de ander is dit slaan of schoppen tegen een bal, of een goed gesprek met een vriend(in). 

Wees niet onverstandig, maar vertrouw wat meer op je gevoel. 

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.