Affiliate marketing netwerken richten branchevereniging PAN op

Daisycon/ Paxz, M4N, Tradedoubler en Zanox maken zich sterk voor transparantie en professionaliteit

Amsterdam, 16 oktober 2009 – Daisycon/ Paxz, M4N, Tradedoubler en Zanox, de vier affiliate marketing netwerken die het overgrote deel van het marktaandeel in deze branche vertegenwoordigen, hebben hun krachten verenigd in de branchevereniging PAN. PAN staat voor Platform Affiliate Netwerken. Na tien jaar affiliate marketing in Nederland is deze branche, waar zo’n 80 miljoen euro per jaar in omgaat, toe aan formalisering en professionalisering. Het doel is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten te garanderen.

Het initiatief is tot stand gekomen naar aanleiding van een steeds sterker wordende behoefte aan duidelijke spelregels in de branche. Terwijl affiliate marketing in rap tempo is gegroeid, is een eenduidige regelgeving achtergebleven. Affiliates, adverteerders, online marketingbureaus en affiliate marketing netwerken willen allen de consument dienen die op internet producten zoekt en koopt. Door gezamenlijke regels op te stellen en zich daar aan te houden en langetermijnbelangen voorop te stellen, kunnen deze partijen er voor zorgen dat de branche zich verder professionaliseert.

‘In Frankrijk en Duitsland zijn al soortgelijke brancheverenigingen opgericht. In Nederland zijn er al wel diverse regels om de kwaliteit te bewaken, maar met het oprichten van een branchevereniging kan er nu over de hele breedte van de branche vormgegeven worden aan kwaliteit’, aldus Thomas Joosten, voorzitter van PAN.

De belangrijkste doelstellingen van PAN zijn:

  • te ijveren voor een grotere transparantie in de markt ten aanzien van de wijze van dienstverlening;
  • de opzet, verspreiding en bewaking van gedragscode en gedragsregels voor de eigen leden en branche;
  • de opzet, verspreiding en bewaking van een kwaliteitskeurmerk in de branche.

Voor alle affiliate netwerken

‘De branchevereniging is opgezet voor alle affiliatenetwerken die het overgrote deel van de omzet realiseren met, zoals dat in de branche genoemd wordt, cost per order. Met andere woorden: affiliateprogramma’s. ‘De vier grote spelers die de branchevereniging hebben opgericht roepen andere netwerken op zich aan te sluiten’, aldus Marc Vloemans, adviseur bij de oprichting van de vereniging.

‘Alle affiliate marketing netwerken die aan de gestelde voorwaarden voldoen, kunnen toetreden tot de branchevereniging. Hoe eerder dat gebeurt, hoe beter dat is voor de branche.’

Keurmerk

Er wordt een kwaliteitskeurmerk ontwikkeld dat het platform zal toekennen aan alle affiliate marketing netwerken die zich aan de gestelde voorwaarden houden. Deze netwerken zien er op hun beurt op toe dat de belangen van affiliates, adverteerders en consumenten gewaarborgd blijven. Het is de taak van de netwerken om als intermediar op te treden en de branche transparant te maken. Ze zullen meer openheid van zaken geven ten aanzien van registratiemethoden, prijsbeleid en het toelaten van gedrag van affiliates, adverteerders en netwerken dat de branche schaadt.

Over PAN

PAN staat voor Platform Affiliate Netwerken en is de branchevereniging voor affiliate marketing netwerken. Het doel van deze in oktober 2009 opgerichte branchevereniging is de kwaliteit en betrouwbaarheid van de diensten van zowel affiliates, adverteerders, mediabureaus en netwerken te garanderen. De belangrijkste doelstellingen van de nieuwe branchevereniging zijn, ten eerste, het ijveren voor een grotere transparantie in de markt ten aanzien van de wijze van dienstverlening, ten tweede de opzet, verspreiding en bewaking van gedragscode en gedragsregels voor de eigen leden en branche en tot slot de opzet, verspreiding en bewaking van een kwaliteitskeurmerk in de branche.

0 Reacties

  1. 1

    Ik citeer: ” de vier affiliate marketing netwerken die het overgrote deel van het marktaandeel in deze branche vertegenwoordigen”. Volgens mij klopt hier niet, want ik heb juist het idee dat er andere niet genoemde netwerken groter zijn in NL dan bijvoorbeeld een M4N en een Zanox. Althans, dat idee heb ik :)

    Iemand die hier een lichtje op kan schijnen?

  2. 2

    Deze 4 hebben SAMEN het overgrote deel van het marktaandeel. ‘Individueel’ staan ze dus niet allemaal in de top 4 (of ik moet me sterk vergissen). Dus het woordje ‘de’ had niet voor ‘vier affiliate marketing netwerken’ moeten staan.

    Althans, zo zou ik denken.

  3. 3

    zeker weten dat dit de grootste vier zijn, mis alleen Tradetraker nog dan heb je echt 90 % van NL.. Die tt zal nummer 4 of 5 zijn, maar denk dat, tt juist het zwarte schaap is dat ze er niet bij willen hebben.

  4. 4
  5. 5

    Wat er in de markt ligt is dat tt nogal agressief reclame voor hun zelf maakt door de concurrentie zwart te maken. Daarnaast schijnen ze nogal snel met rechtzaken te dreigen naar klanten, concurrenten en affiliates. Kort om, een hele harde speler in de handel. Zeg naar een soort “DSB” in affiliate land.
    Inhoudelijk weet ik er weinig van.Het is info die je in het nieuws en op borrels tegenkomt, dus neem het met een korreltje zout.

  6. 6

    Ah, bedankt voor de info. Persoonlijk doe ik er idd niets mee. Ik heb alleen goede ervaringen maar alle (achtergrond)informatie is altijd welkom. Soms zijn dan wat zaken te herleiden.

  7. 7

    Logische gevolg op de ondoorzichtige en bijzonder hard groeiende markt, ik zit nog te wachten op de eerste Affiliate-markt waakhond. En zijn dat de 4 overgrote affiliate bedrijven? Ik wil die aandeel-pie wel even zien.

  8. 8
  9. 9

    Bijgaande de pie.
    Let wel dat is op basis van mijn kennis, gezien ik een van de spelers vertegenwoordig zal er zeker een bias zijn, gezien allen wij Daisycon en m4n cijfers publiceren. De rest is een inschatting op basis van de beschikbare info.

    Dist is de verdeling van de 8 grootste “Affiiliate” netwerken, dus partijen die CPS campagnes in een open platform (adverteerders weten wie de affiliates zijn) aanbieden in Nederland.
    Cijfers op basis van omzet in Nederland in het jaar 2008.

    http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2033312.html

  10. 10

    @mdobro:

    Ik denk dat je inschatting aardig is, alleen denk ik dat Tradedoubler meer zal doen dan Daisycon en ook Tradetracker dicht ik persoonlijk een groter aandeel toe dan Zanox (en misschien wel M4N), maar dat is puur op basis van gevoel hoor ;)

  11. 11

    Het blijft, daar waar de cijfers ontbreken, een inschatting.
    In het voordeel van zanox kan ik wel aangeven dat zij volgens mij redelijk wat omzet ophalen bij buitenlandse affiliates waarvan je niets in de NL-affiliate-community hoort.

  12. 12

    Het feit dat TradeTracker niet betrokken is bij deze club, is een slecht signaal naar de markt. Het kan zijn dat dit deels ingegeven wordt door slechte relaties tussen met name Daisycon en TradeTracker.

    Overigens denk ik dat de pie-chart van Marko niet helemaal klopt. Ik denk dat er op basis van omzet 3 grote spelers zijn die ongeveer vergelijkbare marktaandelen hebben, namelijk Daisycon, TradeDoubler en Tradetracker, vlak daarachter gevolgd door M4N en Zanox. De rest klopt wel aardig.
    Er zal altijd een discussie blijven, omdat niet helemaal duidelijk is wat er in de cijfers allemaal mee genomen wordt, bv als een netwerk ook zelf als affiliate optreedt.
    Mijn inschatting is dat deze 4 partijen niet 90%, maar circa 65% van de markt in handen heeft.

    Echter voor een adverteerder is niet zo van belang hoeveel omzet de netwerken doen, maar hoe groot het bereik is onder de (juiste) affiliates en daarmee hoeveel omzet de adverteerder daarmee doet.

  13. 13

    Hallo Thomas,

    De veronderstelling dat wij reden zouden zijn dat er bij de start een partij niet is meegenomen is te ver gezocht. Reeds eerder is aangegeven dat de oprichting met een beperkt aantal leden moest gebeuren, anders is er geen snelheid te maken. Het doel is als we een stabiele vereniging hebben snel uit te breiden met nieuwe leden. Als voorloper van de PAN was er al een eerder overlegorgaan platform performance based marketing, daar zaten de huidige partijen ook al in. Daarnaast was het van belang dat we met de eerste lichting, wel genoeg draagvlak zouden hebben in de branche (lees marktaandeel). Volgens de oprichter van de PAN hebben we dit, of dit 70 of 80% is, of meer of minder, daar hebben we volgens mij geen uitspraken over gedaan. Het getal van 90% is niet door ons genoemd en lijkt me ook te hoog.
    Mijn persoonlijke inschatting kun je in de pie-chart vinden en daar delen de PAN oprichters ook geen 90%. En nogmaals die pie-chart is een subjectief overzicht, ik heb enkel de cijfers van ons, m4n en cleafs, die zijn redelijk openbaar beschikbaar. De rest is een ‘expert opinion” wat ik hoor uit de markt van adverteerders, netwerken en affiliates.

    Je opmerking dat “het niet klopt” vind ik een beetje kort door de bocht geformuleerd. Ik begrijp dat je van mening bent dat de verdeling anders ligt, maar ook dat is “maar” een ‘expert opinion”. Ik denk dat we met z’n tweeën uit kunnen maken wat klopt en wat niet. We kunnen we elk een mening hebben die we wat mij betreft maar van elkaar moeten respecteren tenzij we feitelijke cijfers hebben om elkaar daarmee om de oren te slaan. (no hard feeling trouwens)

    Los daarvan hebben wij als Daisycon geen probleem met TT, ik zie er eerlijk gezegd ook geen aanleiding toe. We zien TT net zoals de andere netwerken als respectabele concurrenten, maar we hoeven niet bij iedereen op de koffie.

  14. 14

    @ thomas
    Over koffie gesproken, ik hoorde vandaag via de koffieleverancier dat we ruim 22.000!!! kopjes per jaar nuttigen bij Daisycon. Graag wil ik je hierbij dan ook uitnodigen om eens bij ons op de koffie te komen dan kunnen we eens onze expert opinons naast elkaar leggen en kijken waar we elkaar slimmer kunnen maken.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>