328.121 feiten over Cookieoverschrijvingen binnen Affiliate Marketing

cookies

Jaar in jaar uit zijn er discussies tussen affiliates en adverteerders vanwege  aannames en “ik denk zus en zo” verhalen.  Het schrijven over een onderwerp dat hierbij vaak de revu passeerde – de cookieoverschijving – geeft dan ook een dubbel gevoel. Aan de ene kant denk je: “eindelijk worden al die aannames eens onderuiteghaald door een feitelijk onderzoek”, anderzijds is het moeilijk om niet als een op hol geslagen stier te reageren. Ik doel met dit dubbele gevoel op het onderzoek van zanox/M4N wat uitgevoerd is door Fleur Lamers (de uitkomst van het onderzoek is hier te lezen).

De belangrijkste conclusie is dat de heersende opvatting over de overschrijving door kortingscode- en cashbacksites niet klopt.

Enerzijds heb je dus een boos gevoel omdat die meningen ons veel werk hebben opgeleverd. Aan de andere kant denk je: “wellicht is dit het einde van een tijdperk”. Namelijk: toen vergelijkingssites ontstonden dook iedereen op de vergelijkingssites. Hierna kwamen de cashbacksites onder vuur te liggen en na de cashbacks waren de kortingssites aan de beurt. Zo gaat dat nou eenmaal, en sterker nog, dat scepticisme is in die gevallen ook veelal terecht. Waar wij nu staan met onze sites (ter informatie: dat betreffen kortingscodeportals) stonden wij een jaar geleden ook echt niet. Er is veel meer te halen voor adverteerders als een markt professionaliseert en sterk groeit in bereik (de groei bedraagt +/- 100% per 6 maanden). Een nieuwe markt heeft vrijwel altijd tijd nodig. In de UK loopt de markt anderhalf jaar voor op Nederland. Daar zijn de adverteerders nu al aan het vechten om op Quidco en Vouchercodes.co.uk überhaupt te mogen staan. Wellicht dat dit ook nog in de toekomst gaat gebeuren in NL ;)

Wat ik zelf ook bij het onderzoek van zanox/M4N concludeer is dat markten veranderen en dat je hoe dan ook mee moet veranderen. De resultaten van dit onderzoek zouden vorig jaar ‘slechter’ zijn geweest en volgend jaar zullen ze weer stukken beter zijn. Zolang de markt en ! vooral ! het bereik van de markt blijft groeien zullen de overschrijvingen alleen maar blijven afnemen.  (Hoe meer bereik -> hoe meer bezoekers je kan aanzetten tot een aankoop -> hoe meer ze bij die partij blijven die ze daartoe aanzet)

Wij hopen dat meer onderzoek volgt na dit onderzoek op basis van nog meer cijfers en ook op basis van individuele affiliates.  In Engeland zijn inmiddels drie of vier onderzoeken uitgevoerd met hetzelfde resultaat. Daisycon? Affili.net? Cleafs?

Meer! Alle info & reacties ook op Emerce!

0 Reacties

  1. 1

    Het is vooral belangrijk om te kijken naar de manier waarop en het doel waarmee kortingscodes(ites) worden ingezet. Adverteerders moeten (en dit geldt affiliatebreed) kijken naar de CPO die zij willen betalen.

    Bij affiliate is altijd sprake van een stuk branding, maar in dit geval bij slechts een gedeelte van de doelgroep. Niet iedereen is op zoek naar kortingscodes, maar de groep is wel groeiende. In het geval van kotingscodes is het effect voor je branding niet positief. Het is dan ook begrijpelijk dat niet alle adverteerders om die reden kortingscodes gebruiken. Mocht je de markt nieuw betreden of een nieuw aanbod hebben kun je dit over kortingscodesites uitstekend communiceren. Dit brengt ons bij het gebruik van kortingscodes waar (los van de mogelijkheid/ruimte in de marge van de adverteerder) de inzet van kortingscodes valt of staat. Geef je korting op je gehele assortiment of slechts op een beperkt deel daarvan? Hiermee kun je bezoekers en de artikelen waarop zij converteren sturen. Een kortingscode is een laatste duw in de rug om bijvoorbeeld toch een extra product te bestellen, of een nieuw product/dienst de kans te geven. De extra promotionele kosten kun je wellicht delen met je leverancier.

    Voor het beperken van de werking van een code moet wel de mogelijkheid zijn bij een adverteerder. Ik denk dat zeker de grotere kortingscodeportals (welke per branche verschillen) hierin goed kunnen adviseren. Zij hebben een goed beeld van de markt, en kennen hun doelgroep. Natuurlijk willen zij een zo breed mogelijk bruikbare en een zo hoog mogelijke korting en liefst exclusieve code om de conversie te maximaliseren, maar hierin kan balans gevonden worden als er overleg is.

    Feit is wel dat de korting uiteindelijk door de adverteerder betaald wordt, en daarmee de CPO met kortingscode flink hoger uitvalt. Daarom is een verschil in commissie in de meeste gevallen rechtvaardig.

    Of bezoekers op de bedankpagina nog naar een kortingscode gaan zoeken zou het beste kunnen worden onderzocht bij een adverteerder, en niet bij een netwerk. En ook hier zou het per branche kunnen verschillen.

    Ik heb in mijn tijd bij een adverteerder ook sales gezien met gebruik van een kortingscode die niet aan de kortingscodesite zijn toegekend, ik ben er dan ook niet van overtuigd dat kortingscodesites sales van andere affiliates wegkapen in de mate waarin dat vaak gesuggereerd wordt.

    Kortom: kortingscodes als geheel is te divers om voor of tegen te zijn, maar dat er extra kosten ontstaan is zeker. Kortingscodesites bieden meerdere mogelijkheden als je dat als adverteerder kunt faciliteren, maak daar gebruik van. Segmenteer je promotie en beperk de korting tot bijv. een nieuw merk, product(groep) of dienst en beschouw de extra exposure en kosten als branding. Denk voor je met kortingscodes begint als adverteerder goed na wat je doelen zijn en werk met kortingscodesites en leveranciers samen om deze te behalen.

  2. 2

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>