SEO & Affiliate Marketing en Pinguïns: The 1 step guide to remove penalties!

SEO is op dit moment spannender dan ooit. Google ramt er veranderingen doorheen met een verbazingwekkende snelheid. Tactieken om hoog in Google te komen van één jaar geleden (die nog wel werkten, vooral short term) zijn nu meer en meer outdated. Na Panda Updates komen er Pinguïn Updates en zoals het er nu op lijkt zullen er steeds vaker updates komen. De gevolgen zullen zijn dat websites die op het randje opereren (lees: low quality) worden afgestraft. Deze veranderingen hebben grote invloed op individuele affiliates maar marktbreed is er weer niet bijzonder veel aan de hand. Dat is ook de reden waarom je weinig hoort via de affiliate netwerken. Als affiliate X uit de rankings valt en/of een penalty krijgt neemt affiliate Y de rankings over. Zo gaat dit SEO spelletje nu eigenlijk al een lange tijd.

Met name op de grotere SEO blogs zijn interessante artikelen te vinden. Ze gaan dieper in op hoe je moet omgaan met het repareren van de schade, maar laat vooral de diepere boodschap tot je doordringen. Denk hoe Google denkt, en ga voor lange termijn kwaliteit om te voorkomen dat je te maken krijgt met verrassingen in negatieve zin.  Hieronder in ieder geval enkele goede bronnen:

Wat wij wel interessant vinden om dieper op in te gaan is de combinatie van SEO en affiliate marketing. Op het Affiliateforum lees je al veel over problemen van individuele affiliates. Goed om te zien is dat er ook zeker nuttige tips worden gegeven in een poging elkaar te helpen. Als je ‘dit’ verandert dan kun je ‘dit’ realiseren. Helaas zien we het afgelopen jaar wel dat het niet meer gaat om dat ene punt of het ‘tweaken’ van dat ene footerlinkje, maar dat ‘the bigger picture’ begint te tellen. Een goede quote wat dit betreft:

” If you rank for something you dont need to rank for, you make google look stupid. ”  - Shoemoney

Added value:  liever gisteren dan vandaag
Joost de Valk gaf een jaar geleden op de Affiliatedag een zeer concrete en heldere presentatie. Daarin was zijn boodschap dat als je niet in de breedte meeveranderd op het gebied van ‘added value’ en ‘het willen zijn van de beste bron’,  je niet zal gaan winnen. Added value is the way to go. Op dit moment is dit wéér een stuk relevanter dan een jaar geleden. Als je niet een jaar geleden voor die added value bent gegaan, dan ben je nu wellicht al te laat. De lijmpogingen zijn vervolgens te klein en je loopt achter de feiten aan. Een logisch gevolg is een reeks van kleine Google penalties. Als je net je site weer op orde denkt te hebben en terugkomt in de rankings, komt er weer een update overheen. Dit schaadt uiteraard de continuïteit van inkomsten waardoor het steeds lastiger wordt energie te blijven steken in het concept. Daarnaast zal de waarde van je website beschadigen.

Realiseer je waar je staat
Er is een belangrijk punt waar wij zelf tegenaan zijn gelopen. Binnen de zoekresultaten waar weinig kwalitatieve concurrentie heerst (niches) is het een ander spel dan in zoekresultaten met een hoge mate aan competitiviteit.
Zware concurrentie in een markt (bijvoorbeeld de US, UK en DE) en op zwaar bevochten zoektermen maakt het ‘spel’ om hoog te ranken vele malen complexer. Als je net bent gestart met steden-trip-site #8294 of coupon-website #5654, dan is verschijnen in de zoekresultaten al nauwelijks meer te doen. Als je slim bent, kun je kortstondig met wat trucks posities pakken. Je moet je dan wel beseffen dat  je enkel met meerwaarde posities voor de langere termijn kunt winnen. Google loopt altijd wat achter de feiten aan, maar je posities op basis van kortstondige tricks, worden hoe dan ook een keer weg-ge-update.

Als je je nu veilig voelt en je lekker geld verdient met een redelijke website binnen een markt met lage concurrentie, dan moet je nu wakker worden! Online entrepreneurs en publishers zijn slim en voor je het weet heb je er een concurrent bij. Heb je achterover zitten leunen en jezelf al rijk gerekend voor de komende tien jaar (short-term gedachte)? Dan heb je niet gefocused op meerwaarde en ga je het spel verliezen. Met short term money is natuurlijk helemaal niks mis. Je kan binnen enkele weken tienduizenden euro`s verdienen, (euhm.. sommigen) maar realiseer je wel dat dit vaak tijdelijk van aard is tenzij je blijft innoveren.

Afijn, dus wat moet je dan wel doen om met een affiliate site echt te kunnen presteren?

Het volgen van ‘onze’ one step  guide is de oplossing:

Passie.

Passie lijkt het op dit moment van alles te winnen, op alle manieren. Want passie is datgene wat jou een ‘added value’ kan meegeven wat anderen niet kunnen. En dat laatste dat moet je doen om er voor de lange termijn in te zitten. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Duitse affiliate ‘Mydealz.de’. Geen mooie website, wel een enorme fanbase (en omzet..). Dit komt puur doordat de redacteurs ‘passioneel’ schrijven over electronica en zo een ‘autoriteit’; hebben opgebouwd waardoor ze zich niet eens meer druk hoeven te maken over SEO en SEO een bijzaak wordt. In Nederland zijn Tweakers en Iphoneclub hier een goed voorbeeld van. Toen ze hiermee van start gingen waren ze er vast niet van overtuigd dat ze zover zouden komen en ook zoveel omzet zouden genereren.

Het volgende citaat geeft deze oplossing ook goed weer in combinatie met SEO:

“Google is not going to lose a really, really good resource:” Danny Sullivan

Iemand die gek is van ‘paarden’ zou je toch ook als eerste een vraag stellen over paarden en zal hierdoor ook automatisch de beste bron zijn zijn voor deze weetjes (bijvoorbeeld deze bol.co affiliate: . Zo denkt Google nu ook: Je moet simpelweg de beste bron zijn voor dat waar je het over hebt Waarom denk je dat de ‘beautyblogs’ van al die meisjes zo goed aan het draaien zijn en websites die druk bezig zijn met ‘geld verdienen’ met een corporate look & feel over dezelfde onderwerpen het moeilijk hebben om de bezoekers op de site te houden? Omdat de beste bron veelal de beautyblog van de 17 jarige zelf is.

Wat als jouw ‘verzamelsite / vergelijker’ niet jouw passie is?
Ga er dan maar vanuit dat de inkomsten niet eeuwig binnen zullen komen of maak er wel je passie van, je moet een autoriteit zijn wil je de komende jaren goed gaan doorkomen als je afhankelijk bent van SEO. Wat zoekt iemand nu echt? Hoe kan jij ze helpen om dat te verwezenlijken?

Google gaat  in ieder geval nooit meer ‘beter’ worden voor sites die weinig added value bieden. De mindset moet bij sommigen gewoon veranderen.

“These changes have left people high and dry and many sites that were ranked well before are now nowhere to be found.

My response? So what! This is nothing new at all. When I started doing Internet Marketing over 10 years ago now (wow does time fly), my VERY first lesson was not to rely on someone like Google to give me all my traffic for free through SEO.” Dailyconversi0ns.com.

0 Reacties

  1. 1

    Goed verhaal Jochem,
    toch 2 kanttekeningen:

    1. Gesteld dat er te weinig ‘added value’ is aangebracht, dan hoeft de hele wereld ( internetpagina’s in binnen – en buitenland ) toch niet direkt uit te gaan van penalty en kwade opzet. Dan wordt je lager gerankt of helemaal niet.

    1a. Gelet op wat er vooral ook in Engelstalige landen geschreven wordt, zijn het niet altijd de sites met een gemis aan value, kan er sprake zijn van willekeur. Daarbij valt te bedenken, dat door het zo veelvuldig en massaal doortrekken van nieuwe algoritmen, de hele index af en toe op z’n kop staat. En dan moet je het – en dat is ook 1 van de speerpunten van Google – hebben van heel veel backlinks om nog een stabiele positie te houden.

    2. Google wil de grote deskundigen, zeg je. Zeggen zij ook. ;-) Alleen de echte deskundigen kunnen in doorsnee niet, en willen dat ook niet, een webpagina bouwen. Of gaan we de zaak eenvoudiger maken en alleen de deskundigen zoeken in Wikipedia, DMOZ en met name Google+1 ? Het verhaal van Google rammelt. Het rammelt naar een voorkeurspositie via de eigen kanalen imho.

    • 2

      Ik ben het er wel mee eens dat het rammelt naar een voorkeurspositie via de eigen kanalen maar dan wel pas voor op de lange termijn want op dit moment heeft Google nog niet voldoende ‘eigen’ social media websites om hun ranking op te baseren.

      Op het moment proberen ze de deskundigheid niet alleen uit Wikipedia, DMOZ en +1 te halen als wel uit een heel pakket aan ‘Social Media’ (waaronder idd +1 en YouTube) en dat is volgens mij eigenlijk toch wel de juiste weg want daarmee krijgen ze een heel goed beeld van wat er op het moment interessant wordt gevonden.

      Voor affiliates betekent dat dat ze ervoor moeten zorgen dat ze zoveel mogelijk ‘gefacebooked’ worden en dat zal ze waarschijnlijk alleen lukken met een goede en relevante website.

  2. 3

    Goed artikel. Ik hoop dat er veel mensen zijn die nu met passie over een zorgverzekering of parkeerplaats op Schiphol gaan schrijven;)

  3. 4

    @Ruud, thanks voor je reply. 1a, die willekeur.. Daar is volgens mij weinig sprake van bij echt grote partijen. Google wil toch wel de meest relevante resultaten boven hebben… Het blijft toch het core product.

    @Bridge, er moet toch ergens wel iemand rondlopen die dol is op parkeerplaatsen :)

  4. 5

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>